MediaWatch

Fælles nordisk front mod skjult reklame på sociale medier

De nordiske forbrugerombudsmænd vil arbejde sammen for at styrke indsatsen mod skjult reklame på nettet.

Foto: Rui Viera/AP/Polfoto

Der skal sættes hårdere ind over for skjult reklame på nettet på tværs af de nordiske landegrænser, skriver Forbrugerombudsmanden

Problemerne med blogindlæg eller statusopdateringer, der markedsfører et produkt, uden at det klart fremgår, at der er tale om reklame, er stigende i følge de nordiske forbrugervagthunde.

Derfor har de på et møde i Oslo besluttet at koordinere indsatsen på området. bl.a. udarbejde et fælles standpunkt om skjult reklame.

”Markedsføringen er i høj grad flyttet over på de sociale medier. Det skaber helt nye udfordringer for forbrugerne, for det er ikke altid helt nemt at gennemskue, om et blogindlæg er reklame, og hvem der står bag. Jeg er derfor meget tilfreds med, at vi nu har besluttet at styrke vores indsats på tværs af de nordiske lande,” siger forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Herhjemme offentliggør Forbrugerombudsmanden om kort tid en række gode råd til bloggere om, hvordan de kan sikre sig, at de overholder markedsføringsloven.

”Vi har i Danmark længe haft fokus på skjult reklame. Det er vores klare indtryk, at problemet er voksende, og vi er derfor ved at udvikle gode råd til bloggere om, hvordan de kan sikre sig, at de overholder reglerne.”

Mere fra MediaWatch

16 medarbejdere fratræder på Jyllands-Posten

Syv journalistiske medarbejdere forlader avisen, mens yderligere ni medarbejdere er blevet opsagt - herunder en redaktionel analysechef. Derudover lukker Jyllands-Posten for kommentarsporet på Facebook. (Opdateret)

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs