MediaWatch

Amerikansk streaming sætter sig på det svenske marked

Store amerikanske streamingtjenester indtager i højere og højere grad markedet og skubber nationale spiller ud.

Foto: Paul Sakuma/AP/Polfoto/Arkiv

På den anden side af Øresund er Netflix den største streamingtjeneste med 685.000 abonnerende hustande, viser en analyse fra selskabet Mediavision. Tallet svarer til en stigning på 25 pct. på et enkelt år.

Andenpladsen indtages af Viaplay, der før Netflix' indtog var den største streamingtjeneste, men andenpladsen er nu truet af en anden amerikanskbaseret tjeneste, nemlig HBO Nordig.

På de følgende pladser kommer tjenester fra mere traditionelle tv-udbydere som TV4-Gruppen og Discovery Networks, men her halter indgangen af nye kunder efter de store amerikanske spillere.

"For større spillere som tv-kanaler og -operatører mål handler det om at øge de digitale indtægter kraftigt for at imødegå de faldende indtægter i den traditionelle tv-forretning. Men for at det skal ske, kræves både nye og endnu skarpere forbedringer. Det gælder naturligvis design af tjenesterne, hvor Netflix har sat en ny standard for funktionalitet og brugervenlighed, men også selve indholdet. Ikke mindst kommer sportsrettigheder til at blive ekstremt vigtige for vores lokale operatører, der har svært ved at konkurrere med Netflix eller HBO, når det gælder for eksempelvis amerikanske dramaserier," siger Mediavisions direktør Marie Nilsson i en pressemeddelelse.

Også herhjemme er der godt gang i streamingen af film og serie. Ifølge en analyse fra revision- og konsulentvirksomheden PwC vil streamingmarkedet herhjemme vokse med 32 pct. årligt frem mod 2019.

På verdensplan har Netflix over 65 mio. abonnenter.

Mere fra MediaWatch

Chefredaktør forlader Gaffa

I oktober stoppede mediets direktør, og nu skal bestyrelsen også finde en ny chefredaktør, da den nuværende fratræder, når kalenderen viser 2023.

Mads Brandstrup: Nej tak til Media Freedom Act

Mediepolitikken er for forskellig på tværs af de europæiske lande til, at en fælles lovgivning giver mening, skriver direktør i Danske Medier i et indlæg, der er en kommentar til EU-kommissionens danske chef.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs