MediaWatch

Danskerne streamer flere film

Streaming af film er populært i Danmark, men biograferne har fremtiden foran sig, viser undersøgelse.

Det bliver stadigt mere populært at streame film. Film i biografen er dog langt fra gået af mode og driver fortsat størstedelen af omsætningen i branchen. Det viser en ny undersøgelse om dansk filmunderholdning fra revisions- og konsulentvirksomheder PricewaterhouseCoopers.

Ifølge PricewaterhouseCoopers' årlige analyse Global Entertainment and Media Outlook 2015-2019 lå de samlede indtægter fra dansk filmunderholdning i 2014 på 2,3 mia. kr. i 2014. De ventes at stige med en gennemsnitlig årlig vækst på 1 pct. frem mod 2019, hvor de samlede indtægter forventes at nå op på 2,4 mia. kr.

Med en årlig vækst på 17,5 pct. er markedet for digitale film i hjemmet den hurtigst voksende del af branchen. Særligt streaming bliver mere og mere populært og forventes at vokse med 32 pct. årligt frem mod 2019.

Markedet for digitale film er mere end fordoblet siden 2010, og i 2014 købte danskerne film elektronisk for 283 mio. kr.

"Vi forventer, at det tal vokser til mere end det dobbelte i 2019. Der hersker ingen tvivl om, at on-line streaming af film fremadrettet er forbrugernes foretrukne løsning," siger partner i PricewaterhouseCoopers, Leif Ulbæk Jensen.

Fremgang i sigte for biograferne

Mens salget af dvd og blue-ray ser ud til at falde som følge af streamings triumftog, kan biograferne forvente en gennemsnitlig årlig vækst på 2,8 % fra 808 mio. kr. i 2014 til 929 mio. kr. i 2019. Reklameindtægter vil i samme periode stige med en gennemsnitlig årlig vækst på 4,6 % fra 77 mio. kr. i 2014 til 96 mio. kr. i 2019.

Ifølge Leif Ulbæk Jensen skyldes det, at forbrugerne sætter pris på oplevelsen i at gå i biografen som en social aktivitet.

"Udfordringen for virksomhederne inden for filmunderholdning er at mikse dataindsigt med forbrugeradfærd for at maksimere værdien af de oplevelser, de tilbyder. Fordelene herved er endnu større i dag, da forbrugerne aldrig før har været så åbne og tilgængelige, som nu," siger Leif Ulbæk Jensen.

 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs