En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
14.08.2015kl. 07.48

Danskerne streamer flere film

Streaming af film er populært i Danmark, men biograferne har fremtiden foran sig, viser undersøgelse.
Hans Løgstrup Poulsen

Det bliver stadigt mere populært at streame film. Film i biografen er dog langt fra gået af mode og driver fortsat størstedelen af omsætningen i branchen. Det viser en ny undersøgelse om dansk filmunderholdning fra revisions- og konsulentvirksomheder PricewaterhouseCoopers.

Ifølge PricewaterhouseCoopers' årlige analyse Global Entertainment and Media Outlook 2015-2019 lå de samlede indtægter fra dansk filmunderholdning i 2014 på 2,3 mia. kr. i 2014. De ventes at stige med en gennemsnitlig årlig vækst på 1 pct. frem mod 2019, hvor de samlede indtægter forventes at nå op på 2,4 mia. kr.

Med en årlig vækst på 17,5 pct. er markedet for digitale film i hjemmet den hurtigst voksende del af branchen. Særligt streaming bliver mere og mere populært og forventes at vokse med 32 pct. årligt frem mod 2019.

Markedet for digitale film er mere end fordoblet siden 2010, og i 2014 købte danskerne film elektronisk for 283 mio. kr.

"Vi forventer, at det tal vokser til mere end det dobbelte i 2019. Der hersker ingen tvivl om, at on-line streaming af film fremadrettet er forbrugernes foretrukne løsning," siger partner i PricewaterhouseCoopers, Leif Ulbæk Jensen.

Fremgang i sigte for biograferne

Mens salget af dvd og blue-ray ser ud til at falde som følge af streamings triumftog, kan biograferne forvente en gennemsnitlig årlig vækst på 2,8 % fra 808 mio. kr. i 2014 til 929 mio. kr. i 2019. Reklameindtægter vil i samme periode stige med en gennemsnitlig årlig vækst på 4,6 % fra 77 mio. kr. i 2014 til 96 mio. kr. i 2019.

Ifølge Leif Ulbæk Jensen skyldes det, at forbrugerne sætter pris på oplevelsen i at gå i biografen som en social aktivitet.

"Udfordringen for virksomhederne inden for filmunderholdning er at mikse dataindsigt med forbrugeradfærd for at maksimere værdien af de oplevelser, de tilbyder. Fordelene herved er endnu større i dag, da forbrugerne aldrig før har været så åbne og tilgængelige, som nu," siger Leif Ulbæk Jensen.

 

Relaterede artikler:

  • Foto: Carsten Snejbjerg/Polfoto/Arkiv

    Analytiker: Kamp om seerne lægger stort pres på Yousee

  • Netflix: Vores største hits er......

    For abonnenter

  • Foto: Egmont

    Danske biografer har kurs mod et stort 2015

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

Tidligere reporter og programredaktør på TV 2 og udviklings- og redaktionschef på TV2 Fyn skal fremover stå i spidsen for Jyllands-Postens Kultur og Liv-redaktion og styrke den digitale udvikling.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Head of Business Development

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Job

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge