MediaWatch

DR3 afpudser public service-profilen

Den udskældte DR3 polstrer nu sin public service-profil ved at lancere et nyt dansk videnskabsmagasin på torsdag.

DR3 blev i foråret skarpt kritiseret for at ligne en kommerciel tv-kanal. Kritikken kom fra kommercielle aktører og gik især på de film- og serietitler, som fyldte meget i DR3-fladen.

Det var især Discovery Networks Denmark (tidl. SBS), der frabad sig direkte licensbetalt konkurrence. Kritik og debatten endte med, at DR3 blev et mediepolitisk omdrejningspunkt i forsommerens medieforhandlinger.

I det nye medieforlig blev DR bedt om at styrke indsatsen over for unge på tv ved at lægge særlig vægt på danskproducerede programmer på bl.a. DR3 og ved at styrke af indkøbsprofilen med udenlandske programmer af høj kvalitet på DR3.

Nu afpudser DR3 så sin public service-profil med et nyt program, der næppe vil optræde på TV3 eller Kanal5.

Kan laserlys i hjernen slette minder hos mus eller traumatiseret soldater? Kan frisk kvindebrystmælk helbrede kræft, og kan man overleve et cykelstyrt på hovedet uden hjelm?

De spørgsmål og mere bevares når DR3 torsdag klokken 21.30 har premiere på et nyt videnskabsmagasin.

Værten er Joachim Brandt-Møller, der rapporterer om nye videnskabelige opdagelser.

DR3 forsvarer afklædte deltagere i tv-eksperiment 

DR3 lancerer ny 'Monte Carlo' med nyheds-ambitioner

Debat: DR3-kvalitet vigtigere end kvantitet 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs