En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
05.05.2014kl. 11.43

Debat: DR3-kvalitet vigtigere end kvantitet

Kvaliteten i de danske programmer bør veje tungere i debatten om DR3, skriver mediedirektør i DR, Gitte Rabøl.
Gitte Rabøl, mediedirektør i DR

Forleden var jeg sammen med gode venners børn – alle i 20’erne. Vi har aldrig tidligere talt om psykiske sygdomme, men den aften var et af temaerne skizofreni, og hvordan det må være at leve med en psykisk sygdom. For med DR3-programmet ’Syg i hovedet’ var det pludselig kommet tæt på.

Mens nogle kommercielle konkurrenter og politiske interessenter er mest optaget af at tale om procentfordelingen mellem danske og udenlandske programmer på DR3, og hvor mange film og serier, der sendes på kanalen, taler seerne nemlig mere om indholdet på DR3 – og i sjælden grad.

DR3 på tale

De taler om 'Fuckr med dn hjrne’, ’Gift ved første Blik’, ’Menneskeforsøg’ og ’Selvoptaget’. De har bl.a. diskuteret ’De Uperfekte’ og ’DR3 på Stoffer’ på de sociale medier, og de følger levende med i ’Monte Carlo elsker USA’ – ser samfundssatire i ’Revolver’ og følger ’Junkie – hvad er dit drug?’, der behandler dårlige vaner som rygning og besættelse af mad.

Jeg kan simpelt hen ikke komme i tanker om nogen anden dansk tv-kanal, der har formået at lancere så meget nyt og nytænkende dansk indhold på kun ét år.

Lidt men godt

På DR3 sender vi det danske indhold, når flest ser tv – altså i primetime. Resten af døgnet sender kanalen en lang række indkøbte programmer. Som alle i branchen ved, handler den prioritering også om ressourcer. At udvikle og producere programmer selv, koster langt mere end at købe visninger af udenlandske dokumentarprogrammer, serier og spillefilm.

Kunne DR3 have prioriteret long-running, billigere programmer og serier i kanalens første leveår og på den måde have fået pengene til at række til flere timers dansk tv? Det kunne vi sikkert. Men DR3 har satset på kvalitet og gennemslagskraft i stedet for kvantitet og på at være nyskabende, risikovillig og gøre væsentligt indhold relevant for en yngre målgruppe.

Mere dansk på vej

I det kommende år er det DR3's ambition at sende endnu flere nyskabende og banebrydende danske programmer. Og kanalen vil fortsat have fokus på at finde den rigtige balance mellem indkøb og egenproduktion og på at skabe det bedste flow.

Allervigtigste er det dog, at kanalen fortsat sætter dagsorden og skaber debat om væsentlige temaer. Uanset om det er psykisk sygdom, misbrug, ondskab eller måden vi lever vores liv på.

Relaterede artikler:

  • Modstand mod at hæve erhvervslicensen

    For abonnenter

  • DR3 film 'The sweetest thing'

    DR-tal: Kun ét ud af fire DR3-programmer er dansk

    For abonnenter

  • Medieforhandlingerne begynder i dag

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Afskedigelser i JFM rammer Hovedstadens Mediehus

For abonnenter

Tyrkiets præsident Recep Tayyip Erdogan på besøg i jordskævlsramt by i det sydøstlige Tyrkiet. | Photo: Adem Altan/AFP/Ritzau Scanpix
Digital

Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet

Foto: Pr/north Media
Medienyt

Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje

Foto: Screenshot
Digital

Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie

Foto: Pablo Morano/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs

For abonnenter

Bob Iger er for nyligt blevet genansat som adm. direktør for Disney-koncernen. | Foto: Tolga Akmen/AFP/Ritzau Scanpix
TV

Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter

Læs også

Foto: Pr/lindhardt og Ringhof
Forlag

Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022

Efter års vækstrejse mødte forlaget en mur i salget af trykte bøger i 2022. Digital vækst holdt dog top- og bundlinje fra at falde, men udfordret detailsalg har fået L&R til at skære til i januar.

For abonnenter

Foto: Colourbox
Ugeblade & Magasiner

Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019

Selvom antallet af printmedier har set et større fald end online-medierne, er der fortsat flere printmedier i det danske marked, viser ny opgørelse.

For abonnenter

Foto: Mads Hansen/PR/Jysk Fynske Medier
Radio

JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision

Døgnet rundt vil den nye digitale kanal spille sange fra musikkonkurrencen Eurovision.

For abonnenter

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Vært til Radio4

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Twitter kan igen tilgås fra jordskælvsramte Tyrkiet – 09.10
  • Viaplay vinder nordiske rettigheder til flere sæsoner motorcykelræs – 08.23
  • Altinget sætter navn på redaktør til nyt fondsmedie – 07.56
  • Disney fyrer 7000 efter tab af 2,4 millioner streaming-abonnenter – 07.17
  • Tab på værdipapirer gjorde stort indhug i North Medias bundlinje – 8. feb.
  • People's trækker bog midlertidigt tilbage – 8. feb.
  • Microsofts opkøb af Activision møder bekymring hos CMA – 8. feb.
  • Nyt nordisk bureaupartnerskab tager kampen op med globale koncerner – 8. feb.
  • JFM går i luften med radiokanal forbeholdt Eurovision – 8. feb.
  • Antallet af skrevne medier er faldet seks procent siden 2019 – 8. feb.
  • Printsalget slog bak for Lindhardt og Ringhof i 2022 – 8. feb.
  • Aktindsigt viser stor stigning i anmeldte hackerangreb – 8. feb.
  • Ny forretningsmodel skal redde Vid&Sans ud af økonomisk kattepine – 8. feb.
  • Viaplay tilbyder amerikanerne en pris på godt 40 kroner om måneden – 8. feb.
  • Computerskabt tv-serie er suspenderet fra Twitch – 8. feb.
Flere nyheder

Job

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • People Manager for Upright Music

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Digital redaktør til TV2 ØST

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • SoMe Manager

  • Vært til Radio4

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren HR-udviklingskonsulent

  • Business Intelligence Specialist

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Legal Counsel til Danmarks Eksport & Investeringsfond (EIFO)

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge