MediaWatch

Debat: DR3-kvalitet vigtigere end kvantitet

Kvaliteten i de danske programmer bør veje tungere i debatten om DR3, skriver mediedirektør i DR, Gitte Rabøl.

Forleden var jeg sammen med gode venners børn – alle i 20’erne. Vi har aldrig tidligere talt om psykiske sygdomme, men den aften var et af temaerne skizofreni, og hvordan det må være at leve med en psykisk sygdom. For med DR3-programmet ’Syg i hovedet’ var det pludselig kommet tæt på.

Mens nogle kommercielle konkurrenter og politiske interessenter er mest optaget af at tale om procentfordelingen mellem danske og udenlandske programmer på DR3, og hvor mange film og serier, der sendes på kanalen, taler seerne nemlig mere om indholdet på DR3 – og i sjælden grad.

DR3 på tale

De taler om 'Fuckr med dn hjrne’, ’Gift ved første Blik’, ’Menneskeforsøg’ og ’Selvoptaget’. De har bl.a. diskuteret ’De Uperfekte’ og ’DR3 på Stoffer’ på de sociale medier, og de følger levende med i ’Monte Carlo elsker USA’ – ser samfundssatire i ’Revolver’ og følger ’Junkie – hvad er dit drug?’, der behandler dårlige vaner som rygning og besættelse af mad.

Jeg kan simpelt hen ikke komme i tanker om nogen anden dansk tv-kanal, der har formået at lancere så meget nyt og nytænkende dansk indhold på kun ét år.

Lidt men godt

På DR3 sender vi det danske indhold, når flest ser tv – altså i primetime. Resten af døgnet sender kanalen en lang række indkøbte programmer. Som alle i branchen ved, handler den prioritering også om ressourcer. At udvikle og producere programmer selv, koster langt mere end at købe visninger af udenlandske dokumentarprogrammer, serier og spillefilm.

Kunne DR3 have prioriteret long-running, billigere programmer og serier i kanalens første leveår og på den måde have fået pengene til at række til flere timers dansk tv? Det kunne vi sikkert. Men DR3 har satset på kvalitet og gennemslagskraft i stedet for kvantitet og på at være nyskabende, risikovillig og gøre væsentligt indhold relevant for en yngre målgruppe.

Mere dansk på vej

I det kommende år er det DR3's ambition at sende endnu flere nyskabende og banebrydende danske programmer. Og kanalen vil fortsat have fokus på at finde den rigtige balance mellem indkøb og egenproduktion og på at skabe det bedste flow.

Allervigtigste er det dog, at kanalen fortsat sætter dagsorden og skaber debat om væsentlige temaer. Uanset om det er psykisk sygdom, misbrug, ondskab eller måden vi lever vores liv på.

Mere fra MediaWatch

Watch Medier opruster og udvider i Norge

Ansættelsen af nyhedsredaktør er en del af danske Watch Mediers norske søstermediers ekspansion. I løbet af 2022 skal han stå for lanceringen af to nye branchemedier.

45.000 så europæisk fodboldkamp hos lokalmedie

Redaktionschef kalder seertallene for ”rigtig flotte” i en lederartikel, efter at regionalavisen sikrede sig rettighederne til at vise Viborg FF’s Conference League-kamp på sin hjemmeside.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs