MediaWatch

DR3 forsvarer afklædte deltagere i tv-eksperiment

DR-redaktør afviser, at kanalen går for langt ved at klæde deltagerne af til skindet i programmet 'Klædt af', der vil sætte materialismen til debat.

Foto: Metronome Productions

Billigt reality-kneb eller debatstarter?

Programmet 'Klædt af' på DR3, der havde premiere for to uger siden, er blevet kritiseret for at være reality og "ydmygelsesunderholdning" - forklædt som debatprogram.

I programmet bliver fire deltagere strippet for alle ejendele inklusiv deres tøj for at teste, hvordan de klarer sig uden de materielle ting, der er en selvfølge i hverdagen, og undersøge, hvad der rent faktisk har værdi, når man er "klædt af".

I Politiken har tv-anmelder Katrine Hornstrup Yde kaldt det for "pseudobuddhistisk selvrefleksion over vores afhængighed af jordisk gods", men i dagens Berlingske forsvarer DR3-redaktør, Irene Strøyer, grebet:

"'Klædt af', er en serie om vores forbrugsvaner og alle de ting, vi omgiver os med. Nøgenheden er som sagt tænkt som et startskud, der netop handler om at starte forfra uden noget. Jeg er ret sikker på, at seerne ville hoppe fra, hvis det virkede som om, at vi blot puttede nøgne mennesker ind i et vilkårligt program, for at få flere seere. Med andre ord, nøgenheden giver mening i forhold til programmets overordnede præmis. De samme overvejelser ville vi have i forhold til kysseri og samleje. Det skal give mening," siger Irene Strøyer.

Klædt af er udviklet og produceret af Metronome Productions og følger fire deltagere i eksperimentet, der varer 30 dage, hvor de hver dag må hente en enkelt ting fra den container, hvor deres tøj og ting opbevares.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs