MediaWatch

Forsker i sexchikane: Vigtigere at pege på kultur end navne

Medier bør bruge Metoo-dokumentaren om TV 2 som startskud til at se nærmere på den kultur og struktur, der satte ramme om sexistisk og krænkende opførsel frem for at jagte navnene på de enkeltpersoner, der bliver omtalt i serien, lyder det fra forsker.

Foto: PR/Discovery

Medier søger ofte personliggørelsen af store problemstillinger, og bl.a. Ekstra Bladet og Jyllands-Posten har i deres spalter stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor udøvere af sexchikane på TV 2 er anonymiseret i dokumentarserien "Metoo: Sexisme bag skærmen".

Anette Borchorst, professor på Aalborg Universitet med speciale i sexchikanesager, mener ikke, at det er særligt vigtigt at nævne navne i forbindelse med Metoo-sager som TV 2's, siger hun til Jyllands-Posten.

"Da Sofie Linde (studievært på TV 2, som igangsatte anden Metoo-bølge i Danmark med historie om DR-leder, red.) ikke ville nævne navne, begyndte Ekstra Bladet at ringe rundt og spørge: Er det dig? Jeg tror, at medierne har en utrolig vigtig rolle i forhold til at bevare nuancerne i debatten. For det vigtige er ikke de enkelte personer. Det vigtige er at erkende, at der er et problem," siger hun til avisen.

Hun er med i dokumentaren som ekspert og hænger i højere grad sin kritik på, at TV 2-ledelsens undskyldning for kulturen på tv-stationen først kom efter dokumentarens lancering og store bevågenhed.

TV 2's nyhedsdirektør Ulla Pors, som har haft ledende redaktionelle stillinger hos broadcasteren siden 1995, deltager i dokumentaren og afviser her at påtage sig et ansvar for den kultur. Senere har både hun og TV 2's adm. direktør, Anne Engdal Stig Christensen, undskyldt for TV 2-ledelsens svigt og langsomme reaktion i forhold til en "usund og helt uacceptabel på TV 2", som topchefen kaldte det i en pressemeddelelse tirsdag.

Tidligere TV 2-direktør beklager over for tidligere praktikanter efter dokumentar

Anna Thygesen anklager Michael Dyrby for sexisme på TV 2

TV 2-direktør efter metoo-dokumentar: Vi har handlet for sent  

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs