Udenlandske selskaber tog større bid af dansk annoncemarked i 2022

Ud af de 11,4 mia. kr. der blev omsat for på det digitale annoncemarked i Danmark i 2022, sad udenlandske techselskaber på knap 65 pct. ifølge rapport.
Marianne Bugge Zederkopf er direktør i Danske Medier Research og kritisk over for techselskabernes større indhug i annonceomsætningen i Danmark. | Foto: Pr/danske Medier
Marianne Bugge Zederkopf er direktør i Danske Medier Research og kritisk over for techselskabernes større indhug i annonceomsætningen i Danmark. | Foto: Pr/danske Medier

Facebook, Google, Amazon og andre udenlandske techkoncerners andel af de omkring 16,6 mia. kr. i indtægter på det danske annoncemarked steg i 2022.

Det viser rapporten Det Danske Reklamemarked 2022, som er udarbejdet af Institut for Reklame- og Mediestatistik (IRM), skriver brancheorganisationen Danske Medier i en meddelelse.

Udenlandske techselskabers digitale annonceomsætning i Danmark steg fra 6,8 mia. kr. i 2021 til 7,4 mia. kr. i 2022. Danske selskabers indtægter fra digitale annonce er i samme periode vokset fra 3,8 mia. kr. til fire mia.

Dermed voksede de udenlandske aktørers andel af de digitale annoncekroner med under et procentpoint sidste år, og ligger dermed på omkring 65 pct. af de i alt 11,4 mia. kr.

Siden 2017 er techselskabernes årlige digitale annonceomsætning i Danmark dog steget med 3,2 mia. kr., mens den for danske selskaber er vokset med 900 mio. kr. I 2017-2020 har væksten nærmest stået stille for de danske selskabers vedkommende. Derfor bekræfter sidste års udvikling en længerevarende tendens, som presser danske mediers indtægtsgrundlag, mener Danske Medier.

”Alt andet lige, illustrerer IRM’s nye rapport, at det bliver stadig sværere at finansiere frie medier og uafhængig oplysning,” udtaler Marianne Bugge Zederkopf, direktør i Danske Medier Research, i en meddelelse.

Ser man på den samlede danske annonceomsætning, som i 2022 lød på 16,6 mia. kr., steg de udenlandske aktørers indhug fra 43 pct. i 2021 til 44,5 pct. i 2022.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også