MediaWatch

Antallet af bettingreklamer er stigende

På syv år er antallet af bettingreklamer i radio og tv næsten tredoblet, viser en opgørelse fra Kantar Gallup. Kodeks skal sikre, at udbydere af online gambling sikrer mere ansvarlig markedsføring.

Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix

Radio- og tv-reklamer for online gambling og betting er steget markant de seneste tre år, skriver DR på baggrund af en opgørelse fra Kantar Gallup. Mens der i 2012 i gennemsnit var 426 reklamespots om betting i radio og tv per døgn, voksede tallet til 937 i 2018. Og frem til udgangen af august 2019 er antallet af reklamer for online gambling steget til 1197 i døgnet.

Spilreklamer i medierne kan have en stor effekt på de mennesker, der i forvejen spiller meget, lyder kritikken fra bl.a. Center for Ludomani, som anslår, at der blandt unge mellem 12 og 17 år er ca. 31.600 personer med risikobetonet spilleadfærd.

I brancheorganisationen for Danish Online Gambling Association, Doga, medgiver adm. direktør Morten Rønde, at der er mange reklamer om betting. Ifølge ham skal et såkaldt adfærdskodeks, som blev indført i juli, være med til at sikre en mere ansvarlig markedsføring af gambling på nettet.

"Vi arbejder på at gøre reklamerne mindre aggressive. Det kan ske ved eksempelvis at have en tekst i reklamerne, hvor der står, hvor man kan få hjælp. Og på sigt kommer der også et spilreklame-nævn, hvor man gratis kan klage over reklamer," siger Morten Rønde ifølge DR.

Da branchens adfærdskodeks blev offentliggjort i februar, lød det, at antallet af betting- og spilreklamer skulle reduceres "markant" for at forebygge ludomani og gældssætning.

Spilselskaber som Danske Spil tegnede sig sidste år for 315 mio. kr. brutto af det samlede tv-marked, der årligt omætter for omkring 2 mia. kr. Det viser en opgørelse, som Kantar Gallup Media Intelligence lavede for MediaWatch sidste år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs