Antallet af bettingreklamer er stigende
![Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11693545.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20061002-130622-5-1920x1081we.jpg)
Radio- og tv-reklamer for online gambling og betting er steget markant de seneste tre år, skriver DR på baggrund af en opgørelse fra Kantar Gallup. Mens der i 2012 i gennemsnit var 426 reklamespots om betting i radio og tv per døgn, voksede tallet til 937 i 2018. Og frem til udgangen af august 2019 er antallet af reklamer for online gambling steget til 1197 i døgnet.
Spilreklamer i medierne kan have en stor effekt på de mennesker, der i forvejen spiller meget, lyder kritikken fra bl.a. Center for Ludomani, som anslår, at der blandt unge mellem 12 og 17 år er ca. 31.600 personer med risikobetonet spilleadfærd.
I brancheorganisationen for Danish Online Gambling Association, Doga, medgiver adm. direktør Morten Rønde, at der er mange reklamer om betting. Ifølge ham skal et såkaldt adfærdskodeks, som blev indført i juli, være med til at sikre en mere ansvarlig markedsføring af gambling på nettet.
"Vi arbejder på at gøre reklamerne mindre aggressive. Det kan ske ved eksempelvis at have en tekst i reklamerne, hvor der står, hvor man kan få hjælp. Og på sigt kommer der også et spilreklame-nævn, hvor man gratis kan klage over reklamer," siger Morten Rønde ifølge DR.
Da branchens adfærdskodeks blev offentliggjort i februar, lød det, at antallet af betting- og spilreklamer skulle reduceres "markant" for at forebygge ludomani og gældssætning.
Spilselskaber som Danske Spil tegnede sig sidste år for 315 mio. kr. brutto af det samlede tv-marked, der årligt omætter for omkring 2 mia. kr. Det viser en opgørelse, som Kantar Gallup Media Intelligence lavede for MediaWatch sidste år.