Antallet af bettingreklamer er stigende

På syv år er antallet af bettingreklamer i radio og tv næsten tredoblet, viser en opgørelse fra Kantar Gallup. Kodeks skal sikre, at udbydere af online gambling sikrer mere ansvarlig markedsføring.
Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix
Foto: Toby Melville/Reuters/Ritzau Scanpix

Radio- og tv-reklamer for online gambling og betting er steget markant de seneste tre år, skriver DR på baggrund af en opgørelse fra Kantar Gallup. Mens der i 2012 i gennemsnit var 426 reklamespots om betting i radio og tv per døgn, voksede tallet til 937 i 2018. Og frem til udgangen af august 2019 er antallet af reklamer for online gambling steget til 1197 i døgnet.

Spilreklamer i medierne kan have en stor effekt på de mennesker, der i forvejen spiller meget, lyder kritikken fra bl.a. Center for Ludomani, som anslår, at der blandt unge mellem 12 og 17 år er ca. 31.600 personer med risikobetonet spilleadfærd.

I brancheorganisationen for Danish Online Gambling Association, Doga, medgiver adm. direktør Morten Rønde, at der er mange reklamer om betting. Ifølge ham skal et såkaldt adfærdskodeks, som blev indført i juli, være med til at sikre en mere ansvarlig markedsføring af gambling på nettet.

"Vi arbejder på at gøre reklamerne mindre aggressive. Det kan ske ved eksempelvis at have en tekst i reklamerne, hvor der står, hvor man kan få hjælp. Og på sigt kommer der også et spilreklame-nævn, hvor man gratis kan klage over reklamer," siger Morten Rønde ifølge DR.

Da branchens adfærdskodeks blev offentliggjort i februar, lød det, at antallet af betting- og spilreklamer skulle reduceres "markant" for at forebygge ludomani og gældssætning.

Spilselskaber som Danske Spil tegnede sig sidste år for 315 mio. kr. brutto af det samlede tv-marked, der årligt omætter for omkring 2 mia. kr. Det viser en opgørelse, som Kantar Gallup Media Intelligence lavede for MediaWatch sidste år.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også