MediaWatch

Spilbranchen vil skære ned på antallet af spil- og bettingreklamer

Den danske spilbranche er blevet enige om et nyt adfærdskodeks for betting- og spilreklamer, der lægger op til en "markant reduktion" af antallet af reklamer på tv. Der skal nu indledes en dialog med de kommercielle tv-kanaler.

Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Antallet af spilreklamer på tv skal reduceres markant. Det lægger en ny aftale om et adfærdskodeks blandt de største aktører på det danske spilmarked op til, skriver Jyllands-Posten.

"Vi mener, at begrænsningen skal være balanceret og gælde over hele sendefladen. Derfor vil vi prøve at lave en generel reduktion, som ikke kun handler om sportsbetting men også om kasino- og lotterispil," siger Morten Rønde, direktør for brancheorganisationen Danish Online Gambling Association (Doga).

Han forklarer dog, at tv-stationerne skal være med, før intentionerne kan blive til virkelighed. Derfor skal der nu indledes en "forpligtende dialog" med de kommercielle tv-kanaler om detaljerne for, hvordan aftalen kan gennemføres.

Spilbranchen blev fra politisk side i juni 2018 pålagt at komme med et etisk kodeks for markedsføringen. Danske Spil har efterfølgende foreslået, at bettingreklamer helt skal væk fra sendefladen under direkte sportskampe. Dette er dog ikke en del af det nye adfærdskodeks.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs