MediaWatch

Spilbranchen vil skære ned på antallet af spil- og bettingreklamer

Den danske spilbranche er blevet enige om et nyt adfærdskodeks for betting- og spilreklamer, der lægger op til en "markant reduktion" af antallet af reklamer på tv. Der skal nu indledes en dialog med de kommercielle tv-kanaler.

Foto: Jens Nørgaard Larsen/Ritzau Scanpix

Antallet af spilreklamer på tv skal reduceres markant. Det lægger en ny aftale om et adfærdskodeks blandt de største aktører på det danske spilmarked op til, skriver Jyllands-Posten.

"Vi mener, at begrænsningen skal være balanceret og gælde over hele sendefladen. Derfor vil vi prøve at lave en generel reduktion, som ikke kun handler om sportsbetting men også om kasino- og lotterispil," siger Morten Rønde, direktør for brancheorganisationen Danish Online Gambling Association (Doga).

Han forklarer dog, at tv-stationerne skal være med, før intentionerne kan blive til virkelighed. Derfor skal der nu indledes en "forpligtende dialog" med de kommercielle tv-kanaler om detaljerne for, hvordan aftalen kan gennemføres.

Spilbranchen blev fra politisk side i juni 2018 pålagt at komme med et etisk kodeks for markedsføringen. Danske Spil har efterfølgende foreslået, at bettingreklamer helt skal væk fra sendefladen under direkte sportskampe. Dette er dog ikke en del af det nye adfærdskodeks.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs