Dagbladene går med på advertorials

Aviserne vil nu også hente annoncekroner på vækstmarkedet for annonceartikler, som magasiner og ugeblade længe har kastet kræfter i.

Markedet for advertorials, annoncer der ligner redaktionelt indhold, vokser, melder flere mediebureauer. Og nu melder dagbladene sig også på jagtmarken.

Ugeblade og magasiner har været hurtige til at se mulighederne i annoncer, der er markedet som netop annoncer, men mere sømløst blander sig i det redaktionelle indhold. Læserne bliver mere engagerede i indholdet, der læner sig op af magasinets redaktionelle rygrad og derfor kan sælges dyrere. En særligt god forretning er det, hvis man ud over annoncemillimeter sælger ydelser som layout eller journalistisk tekst.

IUM har tidligere vurderet, at prisen på advertorials ligger 20 pct. over almindelige annoncer.

Hyrer annonce-journalist

Søndagsavisen har været varm fortaler for produktet og ansat en annonce-journalist, men dagbladene har været mere tilbageholdende med fænomenet, der i en grad kan udviske grænsen mellem journalistik og annoncer.  Nu melder Politiken og Jyllands-Posten sig dog også i annoncejagten - særligt på nettet, der giver flere muligheder for annonceuniverser og særlige produkter.

Efterspørgslen fra annoncører og bureauer har været massiv, siger Jørn Mikkelsen, chefredaktør for Jyllands-Posten, der nu også tilbyder digitale løsninger. Han siger dog til Børsen, at avisen under ingen omstændigheder udlåner journalistiske muskler til annoncørerne.

Udvider annoncesektioner

Også på Politiken.dk er man i gang med at udvide tilbuddene med "digitale annoncørsektioner", siger annoncedirektør Henrik Børjesson til Børsen. Her kan annoncørerne købe deres eget subunivers, bygget op om artikler, som Politiken.dk så linker til.

"Effekten af en advertorial kan være op til ti gange så høj som et traditionelt banner," siger Henrik Børjesson til Børsen.

Rettet 05.06.2013 kl. 14.30: Artiklen nævnte, at også Børsen er blevet mere opsøgende i forhold til salg af advertorials. Det er ikke korrekt. Der kan være annoncer, der ligner artikler, i Børsen, men ifølge chefredaktør og adm. direktør Anders Krab-Johansen arbejder avisen hverken med begrebet advertorials eller med at udvikle "mellemformater mellem artikler og annoncer".  

Søndagsavisen hyrer journalist til at skrive annoncer

Gram: Det er også redaktørens opgave at udvikle annoncer

Magasiner ser vækstmarked i annonce-artikler

”Læseren skal tænke: Her er en god artikel” 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også