Søndagsavisen hyrer journalist til at skrive annoncer

Ugeavisen Søndagsavisen vil opdyrke advertorials som forretning og har hyret journalist til annonceafdelingen.

Den skærpede kamp om annoncekronerne på printmarkedet får nu Søndagsavisen til at udvide annoncepaletten og gå målrettet efter at opdyrke markedet for advertorials.

Søndagsavisen er de første, der udvikler konceptet advertorials på avisområdet. Vi vil være på forkant og definere markedet fremfor omvendt,” siger Søndagsavisens ansv. chefredaktør og adm. direktør Arne Ullum i en pressemeddelelse.

Til formålet har Søndagsavisen ansat journalist Maria Lykke Andersen til at skrive advertorials for annoncekunderne.

Vinder frem

Advertorials er kort sagt "redaktionelle annoncer", hvor reklamebudskabet formidles i artikellignende form. Af samme grund hører de til de mere kontroversielle udskældte annoncetyper, der dog i stigende grad vinder frem.

”Flere og flere virksomheder har et ønske om at kommunikere deres budskab frem for at gentage den klassiske annoncemodel med ugens tilbud,” siger Arne Ullum.

For at sikre en klar adskillelse mellem advertorials og artikler i Søndagsavisen får reklameartiklerne eget design og mærkes samtidig med Annonce. Journalist Maria Lykke Andersen får ifølge MediaWatch oplysninger af samme grund også plads i den kommercielle afdeling og ikke på redaktionen.

”Ingen må være i tvivl om, hvad der betalt indhold, og hvad der er uafhængig journalistik,” siger Arne Ullum.

”For annoncørerne er det også vigtigt, at de er en del af et troværdigt koncept, som overholder både god presseskik og Forbrugerombudsmandens retningslinjer.”

 

Læsertal: 2013 ligner en gyser

Søndagsavisen klar til EU-slag om støtte  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også