MediaWatch

Mere ærlig annoncejournalistik, tak

Meget tyder på, at mange medier glemmer at varedeklarere advertorials og andet reklameindhold, skriver Oskar Herrik Nielsen, ansv. redaktør for netavisen Strandvejen.nu

Advertorial fra magasin. Eksemplet er en korrekt varedeklareret annonce og har ikke noget med indlæggets kritik at gøre.

Søndagsavisen og avisens chef Arne Ullum har ansat en journalist til at skrive advertorials – stor respekt for det! Det er udtryk for åbenhed – noget der elles kan mangle i medierne.

Fra annoncører i mit dækningsområde (Hellerup og omegn) hører jeg, at betaling for ”indrykning” af artikler i redaktionel udformning er ret udbredt. Så udbredt, at nogle forretninger har brugt hele markedsføringsbudgettet på dette. Det harmonerer ikke med, at det er forholdsvist sjældent, at medier markerer artikler som annoncer.

Min pointe er: Husker alle altid at gøre opmærksom på, når der er tale om en annonce – i skyldig hensyntagen til markedsføringsloven?

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs