Lækket papir udløser ny kritik af DR

Chefredaktører og private medier langer på ny ud efter DR's oprustning på nettet, efter huset ved en fejl løftede sløret for fremtidsplanerne tidligere på ugen.
-
-

DR beskyldes igen for at bevæge sig ind på dagbladenes forretningsbane, efter huset ved en fejl sendte et udkast, der vedrører husets digitale oprustning, til Metroxpress. Det skriver Politiken.

lIfølge dokumentet vil DR fremover sidestille det digitale tilbud med flow-tv og radio. Budskabet skal ifølge oplægget kommunikeres under overskriften "DR. Stadig Original. Mere Digital".

DR sender internt strategipapir til Metroxpress ved fejl

DR's planer får igen de private medier til at rejse kritik af huset for at true den forretning, dagbladene er i gang med at opbygge på nettet.

Knudsen: DR går mere i konkurrence

"Det ser ud til, at man går endnu mere effektivt ind i konkurrencen med de private medier og med endnu flere statslige midler i ryggen. Den konkurrence er i forvejen utrolig hård og udfordrende, fordi vi andre skal have penge for vores kvalitetsindhold på nettet," siger Lisbeth Knudsen til Politiken.

Også Poul Madsen efterlyser, at DR ikke satser på alt på nettet, men på indhold, som de private medier har sværere ved at løfte. Han nævner som eksempel undersøgende journalistik og journalistik til bestemte målgrupper som unge og indvandrere.

Fagfolk: Lækket DR-strategi er et paradigmeskifte

På Christiansborg har de private medier opbakning fra blå blok, mens regeringspartiet Socialdemokraterne og deres støtte SF bakker DR op.

Hedt politisk emne

Spørgsmålet om DR's ageren på nettet har ført til en af de mest vedholdne og indædte diskussioner de senere år og trukket fløjene hårdt op mellem de private medier og public service huset.

Organisationen Danske Medier indledte i 2013 debatten, da organisationen i et uspil til politikerne foreslog, at DR alene bør lave tv og radio på nettet - ikke skrevne nyheder på Dr.dk.

I den medieaftale, som alle Folketingets partier sidste år indgik, fik Danske Mediers forslag dog ikke gang på jord. I stedet valgte partierne at sætte penge af til et public service-udvalg, der i år og næste år skal komme med bud på, hvad public service skal og ikke skal i fremtidens mediebillede.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også