MediaWatch

Politisk flertal: Netmedier skal automatisk tilmeldes Pressenævnet

Kulturministerens ønske om at ændre medieansvarsloven, så rene netmedier også automatisk er underlagt Pressenævnet, har bred opbakning på Christiansborg.

- | Foto: Mik Eskestad/Polfoto

Netmedier skal ikke kunne bryde de presseetiske regler, uden det har konsekvenser.

Derfor ønsker kulturminister Marianne Jelved (R) medieansvarsloven ændret, så de rene netmedier automatisk er tilmeldt Pressenævnet i modsætning til i dag, hvor det er frivilligt for netmedierne, om de vil tilmelde sig.

Kulturministeriet har efter nytår indledt drøftelser med Justitsministeriet om en lovændring, og det tiltag møder bred opbakning fra begge fløje i Folketinget, skriver Jyllands-Posten.

"Vi skal sikre, at der ikke kommer usandheder frem i mediebilledet, uden at det medfører berigtigelser," siger medieordfører Lars Barfoed (K), der gerne ser ændringen ske så hurtigt som muligt.

Samme melding kommer fra Venstre, Dansk Folkeparti og SF.

I organisationen Danske Medier er man fortsat skeptisk over for forslaget, fordi man mener, at det vil være svært at afgrænse og kategorisere et netmedie.

Blandt de netmedier, der får mediestøtte, er det kun Den korte avis, der i dag ikke er tilmeldt Pressenævnet. Det har rejst kritik af ordningen, fordi det ikke er muligt at klage til Pressenævnet, hvis man mener mediet bryder god presseskik.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs