MediaWatch

DR sender internt strategipapir til Metroxpress ved fejl

DR har offentliggjort strategioplæg til en kommunikationsplan, der skal formidle budskab om DR's digitale offensiv, efter at det ved en fejl blev sendt til Metroxpress.

DR er ved en fejl kommet til at sende et udkast til en kommunikationsplan til Metroxpress. Det får nu DR til at offentliggøre oplægget for at komme avisen i forkøbet, skriver Dr.dk.

Ifølge DR indeholder oplægget, der skal sende signal om et mere digitalt DR under arbejdstitlen "DR. Stadig original. Mere Digital", flere bemærkninger og en tone, som DR ikke kan stå inde for.

Udkastet blev sendt til kommenterer i en intern arbejdsgruppe, men blev ved en fejl også sendt til en journalist hos Metroxpress ved samme lejlighed. DR gjorde MetroXpress opmærksom på, at udkastet er sendt ved en fejl, men erfarer, at Metroxpress er gået videre med udkastet.

For at afbøde fejlen gik DR i går aftes ud og offentliggjorde oplægget på Dr.dk, og understreger kraftigt, at der er tale om et udkast i en tidlig fase, som ikke er vedtaget.

Uheldige formuleringer

"Det udkast til kommunikationsplan, som ved en fejl er blevet sendt til MetroXpress, indeholder imidlertid nogle uheldige formuleringer, som ikke afspejler den måde, vi arbejder på, og som kan skabe misforståelser om DR's kommunikationsarbejde. Det er jeg ked af. Vi vil derfor gerne præcisere, hvordan DR arbejder med kommunikation, og vi lægger samtidig udkastet frem i sin helhed, så alle selv kan læse det - også selvom der kun er tale om en foreløbig, ufærdig udgave, som ikke er godkendt, siger direktør for Rådgivning, Strategi og Kommunikation i DR, Caroline Reiler, til DR.dk

DR fremhæver flere passager i udkastet, hvor tonen ikke er egnet til offentliggørelse. Udkastet er en oversigt over, hvordan DR fremover skal kommunikere til alle relevante interessenter, herunder politikere.

I en kommentar til udkastet foreslås det bl.a., at kommunikationen tilrettelægges på en måde, så ordførerne "i mindre grad fristes til at kommentere på strategien på dagen". Men DR understregede søndag, at det forslag ikke er i overensstemmelse med måden, DR arbejder på. DR har ingen intention om at begrænse politikeres udtalelser om DR.

Ingen TDC alliance

Udkastet omtaler også, at DR har aftaler med TDC, men formuleringerne var ikke korrekt og bygger på en intern misforståelse, skriver DR. Man har en række samarbejder med TDC, som er en vigtig distributører af DRs kanaler, men DR har ikke planer om og indgår ikke i alliancer eller "samlet front" med sine samarbejdspartnere, og noget sådant har heller ikke været drøftet med TDC, præciserer DR.

DR beklager også tonen i beskrivelsen af hvordan DR skal kommunikere til en anden stor interessentgruppe - sine medarbejdere.

Hele udkastet frem, som journalisten modtog ved en fejl, er blevet lagt frem. DR har dog valgt at sløre medarbejderinitialer, som indgår i udkastet.

Selve strategien er under udarbejdelse og er ikke færdig. Den endelige strategi ventes at blive forelagt for DR's bestyrelse i slutningen af marts 2015, skriver Dr.dk.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere