En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
23.02.2015kl. 08.10

DR sender internt strategipapir til Metroxpress ved fejl

DR har offentliggjort strategioplæg til en kommunikationsplan, der skal formidle budskab om DR's digitale offensiv, efter at det ved en fejl blev sendt til Metroxpress.
af PER FANEFJORD LAURSEN

DR er ved en fejl kommet til at sende et udkast til en kommunikationsplan til Metroxpress. Det får nu DR til at offentliggøre oplægget for at komme avisen i forkøbet, skriver Dr.dk.

Ifølge DR indeholder oplægget, der skal sende signal om et mere digitalt DR under arbejdstitlen "DR. Stadig original. Mere Digital",  flere bemærkninger og en tone, som DR ikke kan stå inde for.

Udkastet blev sendt til kommenterer i en intern arbejdsgruppe, men blev ved en fejl også sendt til en journalist hos Metroxpress ved samme lejlighed. DR gjorde MetroXpress opmærksom på, at udkastet er sendt ved en fejl, men erfarer, at Metroxpress er gået videre med udkastet.

For at afbøde fejlen gik DR i går aftes ud og offentliggjorde oplægget på Dr.dk, og understreger kraftigt, at der er tale om et udkast i en tidlig fase, som ikke er vedtaget.

Uheldige formuleringer

"Det udkast til kommunikationsplan, som ved en fejl er blevet sendt til MetroXpress, indeholder imidlertid nogle uheldige formuleringer, som ikke afspejler den måde, vi arbejder på, og som kan skabe misforståelser om DR's kommunikationsarbejde. Det er jeg ked af. Vi vil derfor gerne præcisere, hvordan DR arbejder med kommunikation, og vi lægger samtidig udkastet frem i sin helhed, så alle selv kan læse det - også selvom der kun er tale om en foreløbig, ufærdig udgave, som ikke er godkendt, siger direktør for Rådgivning, Strategi og Kommunikation i DR, Caroline Reiler, til DR.dk

DR fremhæver flere passager i udkastet, hvor tonen ikke er egnet til offentliggørelse.  Udkastet er en oversigt over, hvordan DR fremover skal kommunikere til alle relevante interessenter, herunder politikere.

I en kommentar til udkastet foreslås det bl.a., at kommunikationen tilrettelægges på en måde, så ordførerne "i mindre grad fristes til at kommentere på strategien på dagen". Men DR understregede søndag, at det forslag ikke er i overensstemmelse med måden, DR arbejder på. DR har ingen intention om at begrænse politikeres udtalelser om DR.

Ingen TDC alliance

Udkastet omtaler også, at DR har aftaler med TDC, men formuleringerne var ikke korrekt og bygger på en intern misforståelse, skriver DR. Man har en række samarbejder med TDC, som er en vigtig distributører af DRs kanaler, men DR har ikke planer om og indgår ikke i alliancer eller "samlet front" med sine samarbejdspartnere, og noget sådant har heller ikke været drøftet med TDC, præciserer DR.

DR beklager også tonen i beskrivelsen af hvordan DR skal kommunikere til en anden stor interessentgruppe - sine medarbejdere.

Hele udkastet frem, som journalisten modtog ved en fejl, er blevet lagt frem. DR har dog valgt at sløre medarbejderinitialer, som indgår i udkastet.

Selve strategien er under udarbejdelse og er ikke færdig. Den endelige strategi ventes at blive forelagt for DR's bestyrelse i slutningen af marts 2015, skriver Dr.dk.

Relaterede artikler:

  • DR vil dele DR NU med andre

    For abonnenter

  • DR indleder sparerunde i dag

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/Jens Dresling

    DR: "Vi burde have sendt hele natten"

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Photo: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

Faldende printsalg og stigende priser lagde pres på JP/Politikens Hus i 2022. Trods omsætningsvækst på næsten en halv milliard var der utraditionelt underskud på den primære drift. 

For abonnenter

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • People and Operations Partner

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Head of Compliance, DLA Piper Denmark

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge