Dansk Youtube udvider markedet for web-tv-annoncer

Lanceringen af Youtube.dk for et halvt år siden har været med til at skubbe til annoncørernes interesse for web-tv-spots generelt, siger digital director hos Mindshare.

De danske annoncører er for alvor ved at få øjnene op for annoncer til videoindhold. Ikke mindst takket være den seks måneder gamle lancering af Youtube.dk.

Sådan lyder vurderingen fra Mads Peter Olsen, der er digital director hos Mindshare.

”Youtube er jo helt klart den største kanal, men der er også en række andre, der tilbyder videoannoncer. På tværs af alle vores kunder er der her en stadig stigende interesse for den type af annoncering,” siger han.

Genistregen

Der var på forhånd store forventninger til Youtube.dks betydning for det samlede marked for web-tv. Hos Ekstra Bladet satser man blandt andet på, at 10 pct. af den digitale omsætning skal komme fra annoncer på web-tv. En anden kilde i bureaubranchen vurderer over for MediaWatch, at Youtube sluger op mod to tredjedele af markedet for videoannoncer.

Det såkaldte ’true view’-annonceformat, man som bruger kender som de tv-spots, man kan klikke væk efter få sekunder, kalder han ”en genistreg”. Annoncørerne betaler kun annoncekroner til Google, hvis brugerne ikke klikker væk og ser 30 sekunder af reklamen.

”Vi synes utroligt godt om den form for afregning. Vi har dog også senere fundet ud af, at det måske ikke er nok bare  at placere en gammel tv-reklame i et true view-format. Man skal være varsom med at evaluere onlinevideo på samme vilkår som almindelig tv-annoncering. Der er tale om to vidt forskellige brugssituationer for forbrugerne,” siger Mads Peter Olsen.

Stiller større krav

”Det stiller stadig større krav til at lave nogle fængende reklamespots, som folk vil se til ende, men vi skal måske til at vænne os til, at det bliver vilkårene i fremtiden. Det kunne måske skabe grundlag for en ny type af bureauer, der har særlig fokus på at få mest ud af videoindhold,” siger han.

Googles landechef Peter Friis har overfor MediaWatch opfordret de danske bureauer til at blive bedre til at udnytte true-view-formatet. Blandt andet ved at producere flere forskellige spots, som man så lynhurtigt kan prøve af, for at finde den mest effektive. Såkaldt ’creative testing’.

”Han har ret. På en eller måde skal vi blive bedre til at udnytte mulighederne, men det er samtidig sådan, at når reklamevideoer nogle gange koster over en mio. kroner, så er det svært at lave flere. Det stiller større krav til, hvordan vi får mest ud af vores videoannoncer, og det er noget, som vi løbende bliver klogere på,” siger Mads Peter Olsen.

Omsætningen på web-tv reklame blev vurderet til at være 40 mio. kr. sidste år ifølge tal fra Danske Medier. Det tal ventes at vokse betydeligt i år bl.a. i kraft af lanceringen af Youtube.dk.

Friis: Annoncører får ikke det optimale ud af dansk Youtube

Så meget tid bruger vi på Facebook, Google, Youtube og Wikipedia

EB: Web-tv skal udgøre 10 pct. af digital omsætning 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også