Google lancerer dansk YouTube

I begyndelsen af februar går Google i luften med Youtube.dk. Det vil give video-annoncering et gedigent kommercielt løft, men også forstærke prispresset online, vurderer digital direktør hos mediebureauet Carat.

"Ventetiden er forbi... Nu lanceres YouTube.dk!"

Sådan lyder det i invitationen fra Googles YouTube til lanceringsfest d. 7. februar i Bremen Teater i København i anledning af premieren på "Danmarks nye kommercielle medie", YouTube.dk.

Til eventen vil Google bl.a. præsentere de kommercielle muligheder for annoncørerne på YouTube.dk. Hvad de nærmere er, ønsker Google Danmark ikke at uddybe før. 

"Der er blevet sendt invitationer ud til d. 7. februar, så det kan jeg kan bekræfte, men ellers har vi ingen kommentarer før d. 7. februar," siger Google Danmarks talmand Christine Sørensen til MediaWatch.

Svarer til TV3-lancering
Der går altså en lille måned endnu, inden Google løfter sløret for indhold og annoncesalg på den nye, kendte videoplatform.

Uanset hvad er digital direktør i mediebureauet Carat, Paw Saxgren, er dog ikke i tvivl om, at nyheden vil have stor betydning for det danske medie- og annoncemarked.

"Helt grundlæggende svarer lanceringen til, at TV3 ikke eksisterede og så overnight åbnede op for salg af sit inventory (det vil sige indholdet og den indlejrede brugerkontakt, red.)," siger Paw Saxgren.

Danskerne er i forvejen flittige brugere af Youtube.com - og de fleste er nok også stødt på danske reklamer her. Men indrykningerne er sket ad omveje, og YouTUBE har ikke været let tilgængelig for danske annoncører:

"Før har vi reelt ikke kunnet indrykke noget på YouTube, men det bliver der for alvor åbnet op for nu, og det vil annoncørerne uden tvivl være interesseret i. YouTube har en kommerciel share i omegnen af 6 pct., og er Danmarks 3. største online medie - med Google som den største, så Facebook og så YouTube," siger Paw Saxgren.

Kommercielt løft
Han mener, at YouTube-lanceringen både vil løfte web-tv kategorien kommercielt og samtidig rykke prispunktet på markedet.

"Det betyder, at vi får en meget bedre platform til at eksponere brugerne for videoreklamer på nettet, og jeg tror, vi vil se en vis andel af tv-kronerne skifte over til nettet. Samtidig vil de presse prisen på markedet. Det bliver endnu en international aktør, der sætter en helt andet prispunkt end det danske marked - lige som Google og Facebook arbejder med helt andre prispunkter, end der ligger i markedet generelt. Det vil forstærke presset, men jeg synes også, man kan se på mediehusene nu, at de begynder at kigge på omkostningssiden," siger Paw Saxgren med henvisning til, at JP/Politiken Hus har taget initiativ til en platform for automatiseret bannersalg med netværket Dansk Udgivernetværk.

"At de er så relativt positive over for det automatiserede indkøb, skyldes måske også, at de kan se en mulighed for at spare på omkostningerne. Jeg tror lige så stille, at der er ved at opstå en erkendelse af, at der er et niveau for priser på bannerannoncer- uanset om man kan lide det eller ej. Det er nok også derfor, at mange af mediehusene er begyndt at arbejde med paywalls, fordi de har indset, at de ikke kun kan leve af online annoncer. Den businesscase kommer aldrig til at hænge sammen for særligt mange."

Ud over information om de kommercielle muligheder er der også inviteret "globale YouTube-stjerner" til eventen d. 7 februar for at give tv-interesserede indholdsskabere indblik i mulighederne.

- LR

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også