MediaWatch

Medieskolerne i Viborg har udnævnt ny rektor

Ny rektor på Media College Denmark, der uddanner fotografer, webudviklere og film- og tv-produktionsteknikere, skal være med til at løfte den store udfordring med kapacitetsproblemer i produktionssektoren.

Mads Schmidt Haagensen | Foto: PR Media College Danmark

1. april tiltræder Mads Schmidt Haagensen, 45, som ny rektor på Media College Denmark / Medieskolerne i Viborg.

"Jeg er særligt optaget af, at eleverne skal føle sig set og hørt. Samtidig skal  undervisningen være fagligt motiverende," siger han i en pressemeddelse.

Medieskolernes formand, Poul Kaas Sørensen, lægger vægt på, at Mads Schmidt Haagensen kender uddannelsesområdet både på skoleniveau og gennem det politiske og administrative system.

Medieskolerne uddanner fotografer, webudviklere og film- og tv-produktionsteknikere. Nogle designer og bygger avancerede websider og apps, andre bliver portræt- og reklamefotografer eller fotografer og klippere på film, serier eller hos tv-stationerne.

Branchen skriger på arbejdskraft

Som flere brancheaktører og -organisationer har gjort opmærksom på i længere tid, har den heftigt accelerede efterspørgsel på særligt fiktionsindhold givet mangel på kvalificeret arbejdskraft i sektoren.

"Der er gang i en rivende udvikling i mediebranchen, som er initieret af de nye medievaner med sociale medier og streamingtjenesternes succes og deres efterspørgsel efter indhold. Branchen skriger på arbejdskraft, og det er en opgave som Medieskolerne skal kunne løfte," siger bestyrelsesformand Poul Kaas Sørensen.

Der er behov for 1.900 årsværk i film, tv og reklame i 2025, hvis tendenserne inden for mediebrug fortsætter. Det viser en rapport, som HBS Economics har udarbejdet for Vision Danmark og Producentforeningen.

Mediebranchen er ny for Mads Schmidt Haagensen, der er uddannet cand.mag. i musik og dansk og har mange års undervisningserfaring bag sig på de tekniske ungdomsuddannelser som HTX og EUX. Han har senest været direktør på Social- og Sundhedsskolen Midt- og Vestjylland. 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs