Debat: Sex, vold og råberi ikke nok

Selvfølgelig er der plads til humor i en valgfilm - også med sex og action som virkemidler -  men når Folketinget er afsender på en skattebetalt valgfilm, bør den kunne fortælle unge vælgere, hvorfor de skal stemme, skriver Jakob Høyer.
Jakob Høyer, partner og direktør i kommunikationsbureauet LEAD

Der bliver givet både blowjobs og lussinger i den stærkt diskuterede valgfilm ’Voteman’, som Folketinget har både lanceret og trukket tilbage i denne uge.

Og der er blevet givet verbale slag og lussinger i den efterfølgende debat, hvor kritikere kalder filmen for voldelig, nedladende overfor kvinder og en skandale for Folketinget. Alt imens tilhængerne af filmen kalder kritikerne for puritanske, umoderne og meget gammeldags.

Inden debatten går i selvsving er det vigtigt at fastholde sagens kerne og egentlige perspektiv.

For selvfølgelig er plads til både animation og humor i en valgfilm fra Folketinget. Og naturligvis er det muligt at bruge sex og action som virkemidler i en film, der er skabt til at få unge til at dele den på sociale medier – og dermed skal have højt tempo og hurtige effekter.

Men når Folketinget er afsender på en skattebetalt valgfilm, må det forventes, at filmen har en ambition om at fortælle unge vælgere hvorfor, de skal stemme til EP-valget den 25 maj – og ikke bare, at der er valg til noget, der hedder Europa-Parlamentet. Og når Folketinget bruger skattekroner på kampagner for unge, må der være fokus på valgets indhold – og ikke bare på at råbe så højt, at EP-valget for en stund overdøver alt muligt andet.

Form og indhold

Moderne kommunikation består netop af balancen mellem form og indhold.

Selv kommercielle brands som Coca Cola, TDC og Carlsberg gør noget ud af at fortælle en historie, når de præsenterer nye produkter eller tilbud til kunderne. Det handler ikke bare om at råbe op og få opmærksomhed. Det handler om at skabe relevans og betydning for kunderne, vælgerne eller andre målgrupper.

For offentlige institutioner – og Folketinget i særdeleshed – er der uundgåeligt større krav til ikke kun at satse på form men understrege indhold og formål. For en valgfilm til EP-valget må det være muligt at fortælle betydningen og relevansen af et EU- Parlament. Eller blot forklare et par af de mange sager og beslutninger, der bliver truffet  i EU – med betydning for særligt de unge.

Højere ambitioner

Danskerne skattekroner kan ikke bare bruges til sex, vold og råberi. Det kræver højere ambitioner – og højere kvalitet.

I en tid med tusindvis af nyheder, film og opdateringer på sociale medier er det ikke bare nok at råbe højt og bruge sex, vold og humor som virkemidler. Filmen skal være et formål og et budskab, der kan påvirke forbrugernes holdninger eller handlinger. En pointe, der er mere end bare at råbe højt og skabe ravage. Det handler jo trods alt et valg til Europa-Parlamentet og ikke bare en ny sodavand eller chokoladebar på markedet.

Debat: Åbenhed = troværdighed

Debat: Woaw - en statsleder møder folket! 

"Debatten om sommer-agurker er sommerens største agurk" 

Jakob Høyer forlader DSB  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også