Debat: Woaw - en statsleder møder folket!

Når viralkampagnen 'Taxi Jens', der har den norske statsminister Jens Stoltenberg i hovedrollen, er blevet noget nær en verdenssensation, udstiller det en væsentlig kløft i det moderne samfund, skriver Jakob Høyer.
Jakob Høyer, direktør for public relations i LEAD Agency
"Er det ikke?"

"Du ligner altså?"

"Arbejder du som taxachauffør, sådan som et bijob?"

Spørgsmålene er mange og ganske fornøjelige, da en række nordmænd opdager, at deres taxa-chauffør er selveste den norske statsminister, Jens Stoltenberg. 

Mødet er en del af Stoltenberg og Arbeiderpartiets meget forfriskende kampagne til det norske valg om få uger og statsministerens møde med folket­ alias taxa-kunderne ­ er allerede blevet omtalt i medier over hele kloden og set tusindvis af gange på Youtube.

Nyt fra Norden

Kampagnen har det kontante navn Taxi-Jens og er en charmerende nyskabelse i moderne politik, hvor nye tiltag ellers oftest kommer fra USA eller England, hvorfra vi har fået blandt meget andet Clinton-kampagnens brug af nyhedsfokus i deres 'war-room', Blair-kampagnens brug af de korte budskabskort og Obama-kampagnens succesrige brug af sociale medier.

Stoltenberg-kampagnen er mere et enkelstående gimmick og ikke i samme liga som de amerikanske kampagner. Alligevel er den innovativ og båret af en tiltrængt nysgerrighed for at skabe ny, frisk kontakt mellem politikere og vælgere, mellem beslutningstagere og befolkning.

500 for at stille op

Som enhver anden nyskabelse er kampagnen allerede blevet mødt af kritik.

Den norske tabloidavis VG har afsløret, at flere af de deltagende taxa-kunder blev inviteret ind i taxaen og også har fået penge ­ 500 kroner ­ for at stille op. Betalingen virker egentlig overflødig og unødvendig ­ og dermed som et kluntet fejl fra Arbeiderpartiet, der åbenbart ikke turde lade tilfældighederne herske fuldstændigt.

Fodfejlen ændrer dog ikke ved Stoltenberg-kampagnens styrker og originalitet. Og ikke mindst Stoltenbergs personlige udstråling, gør de korte filmklip til en styrke, som godt kan flytte stemmer i den norske valgkamp.

Udstiller ny kløft

Kampagnen udstiller dog en langt vigtigere kløft i det moderne samfund. For hvorfor er det pludselig en sensationel nyskabelse, når en toppolitiker vil møde sine vælgere?

Enhver topchef har brug for være i kontakt med sine kunder, vælgere og andre relationer. Den type kontakt og relation er en grundlæggende del af public relations og dermed af det ledelsesansvar, som gælder i både virksomheder, organisationer og i det politiske liv.

Politisk er det afgørende, at politikere konstant møder almindelige vælgere­ og ikke kun i valgkamp, eller når de skal filmes til Youtube-videoer. Mange statsledere og toppolitikere kaster sig ivrigt ­ og desperat ­ ind i skæve og originale tiltag for at møde vælgerne, senest da den tyske forbundskansler Angela Merkel mandag dukkede op som historielærer på en skole for at vise sit menneskelige ansigt i den tyske valgkamp. Men politikere bør jævnligt ­ også uden for valgkamp - møde vælgerne for på den måde at få klar og kontant feed back på den førte politik eller de fremsatte politiske visioner. Hvad fungerer, hvad fungerer ikke.

Lader kunderne komme til

Også blandt virksomheder og deres topchefer er der et fornyet krav om langt tættere kontakt til kunderne i det daglige. Amerikanske virksomheder gør det allerede: Nike lader kunder selv designe sko, McDonalds opfordrer gæsterne til at designe deres egen burger og sætter dem bagefter i produktion ­ og herhjemme er LEGO eminent til at bruge sociale medier til at lade de største LEGO-entusiaster komme med input til nye produkter.

Den digitale tidsalder og de sociale medier skaber nye muligheder for direkte kontakt til kunderne ­hele tiden. Den gode topchef bør dog huske den personlige kontakt. Enten ved at rejse med passagererne i selskabets egne fly, tog eller busser. Ved at gå i egne supermarkeder eller butikker.

Eller på anden måde ved at være tæt på kundernes tanker i det daglige.

Det behøver ikke ske i en taxa med 5-10 skjulte kameraer.

 

Jakob Høyer er tidligere kommunikationschef i DSB og chefredaktør for Metroxpress. Han vil fast kommentere på nyheder og tendenser i dansk og international kommunikation og public relations på Mediawatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også