Medieklummen: En nekrolog over de gode gamle dage med massiv trafik fra Facebook

Sommetider kan det være sundt med et tilbageblik. Læs her om vejen fra de gyldne dage med nærmest uendelig Facebook-trafik - til en ny udmelding om magre procenter for nyhedsmedier. 
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er fast klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er fast klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver og underviser ved SDU og DMJX

KLUMME | 

Lad os lige finde tidsmaskinen frem og skrue tiden tilbage. Vi indstiller årstallet til 2014. Længe før pandemi, AI-bølgen og genkomsten af 90’er mode.

Jeg sad i det dengang lidt eksotiske job som social medie redaktør på det relancerede metroxpress. Missionen var simpel: Del artikler på Facebook.

Det var gyldne tider. Når clickbait-stjernerne stod helt rigtigt, valgte typisk 25 procent af dem, der så vores opslag på Facebook at klikke på artiklen. Det var så specielt, at Politiken endda skrev en artikel om hverdagen på redaktionen centreret omkring Facebook-trafik.

Der var masser af plads på Facebooks motorvej til indhold dengang. Metroxpress kom hurtigt i top 10 blandt de mest læste sites på mobil herhjemme.

Der var tale en gedigen honeymoon-fase. 

Som social medie-redaktør på Metroxpress i 2014 var den bærende del af strategien at dele artikler på Facebook.
Som social medie-redaktør på Metroxpress i 2014 var den bærende del af strategien at dele artikler på Facebook. "Når clickbait-stjernerne stod helt rigtigt, valgte typisk 25 pct. af dem, der så vores opslag på Facebook at klikke på artiklen," skriver Nadia Nikolajeva. | Foto: Pressefoto/Nadia Nikolajeva

Facebook ville enormt gerne invitere medierne og ikke mindst vores indhold indenfor på platformen. I 2015 lancerede man Instant Articles, så medier kunne dele artikler og indhold direkte på Facebooks platform. 

Forholdet til medier skulle være tæt. Facebook hyrede i 2017 den erfarne CNN-journalist og vært Campbell Brown til at stå for mediepartnerskaber.

En henkastet udmelding

Men du fornemmer nok, hvor vi skal hen. For de gode tider kunne ikke vare ved.

Den rare Facebook-trafik blev oftere og oftere ustabil. Medier kunne slet ikke regne med den rækkevidde, vi havde vænnet sig til. Og der skulle oftere bruges cowboytricks og kræfter på at analysere den hellige algoritme, der fordelte vores indhold i feedet.

Og jeg husker tydeligt min egen overraskelse, da jeg læste en henkastet udmelding fra Facebook-stifter Mark Zuckerberg. Han fortalte, at mediers indhold i 2018 kun udgjorde sølle fem procent af brugernes nyhedsfeed. 

Fem. Procent. 

Han delte i samme anledning nyheden om, at Facebook ville justere algoritmen, så mediers indhold ville udgøre fire procent. Noget, der blev afsættet for, at jeg på min daværende arbejdsplads var med til at afprøve to uger uden at bruge Facebook på redaktionen.

En Facebook-repræsentant ringede mig i øvrigt op dengang og ville gerne lige gøre opmærksom på, at man med spænding fulgte med og håbede på at medier ville få øjnene op for pointen:

Vi må ikke gøre os selv så afhængige af ét socialt medie. 

Slut med tiltag for medier

Spørgsmålet er, om vi har været gode nok til at give slip.

For i 2023 er der stadig medier, der beretter om svingende eller svigtende Facebook-drevet trafik til deres sites. Der gøres stadig masser af forsøg på at optimere trafikken med nye formater for opslag. 

I begyndelsen af september kom selskabet bag Facebook, nu kaldet Meta, med en udmelding, der for alvor sætter en tyk streg under, at de gode gamle dage er helt forbi for medier, der håber på en guldåre af trafik via Facebook. 

Meta melder ud, at man nu lukker en særlig nyhedsfane på Facebook i Storbritannien, Frankrig og Tyskland. 

I samme ombæring lyder det:

“Nyheder udgør mindre end 3 pct. af det, folk rundt om i verden ser i deres Facebook-feed”.

Og Meta fortæller også, at man ikke regner med at lancere funktioner på Facebook, der er skabt særligt for medier. 

Det er tid til at acceptere, at de gode gamle dage er forbi. Trafik er ikke længere gratis. Strategier bør ikke længere vægte Facebook-trafik massivt. Velfungerende platforme, som er vores helt egne, er vigtigere end nogensinde før. 

Tak for alt, Facebook. Det var turbulent - men lærerigt.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også