Et slukket kommentarfelt kan aldrig være en god forretning

Klumme. Vi er nødt til at give slip på myten om, at det ikke nytter noget at arbejde med mediers kommentarfelter, og udforske, hvad det kan gøre for mediers bundlinje og rækkevidde.
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver og underviser ved SDU og DMJX.

Medieklummen |

Er det at slukke for kommentarfeltet mon en ny tendens, der kan brede sig i mediebranchen?

I efteråret 2022 lukkede både DR Nyheder og Jyllands-Posten deres kommentarfelter på Facebook. Siden da har sidstnævnte meldt ud, at man genåbner kommentarfeltet på visse artikler. 

I artiklerne om tiltagene hos DR og Jyllands-Posten handler det især om trafik og rækkevidde på Facebook. Her mener jeg, at man overser et afgørende perspektiv: Effekten af at være tydeligt på banen som medie i et kommentarfelt. 

Nu tænker du måske: Det nytter da ikke noget at gribe ind med klassikeren med at bede folk skrive i en god tone. 

Og her har du delvist ret. 

Du skal derimod bede om en god tone og samtidig anerkende brugernes følelser. Metoden er meget simpel og afprøvet af forskere fra The University of Texas, Austin.

Undersøgelsen, hvor man testede kommentarfelter omkring letantændelige emner som #metoo og klima, viste blandt andet en positiv holdning til mediehusets Facebookside, når brugernes følelser blev anerkendt i kommentarfeltet. 

Bliver hængende længere

Ifølge en af forskerne bag, viser forsøget, at hvis man dedikerer ressourcerne og finder den rigtige tilgang, kan man virkelig få en positiv effekt på debatklimaet. 

Men inden du trækker på skulderen og mumler “ressourcer”, så læs lige med lidt længere.

For hvad hvis et kommentarfelt, hvor brugerne følte sig set og hørt, kunne gøre, at de blev hængende i længere tid som betalende abonnent? 

Det er præcis et af de interessante resultater delt af det tyske medie Krautreporter, der arbejder med engagerende journalistik. I “The Engaged Journalism Playbook” beskriver de, hvordan medlemmer, der har været aktive i et kommentarfelt, blev hængende tre måneder længere.

En fortsættelse af journalistikken

Det kan således være gavnligt for bundlinjen og mediets rækkevidde at have en plan for sit kommentarfelt. 

TV 2 Østjylland ser ikke kommentarfelter som en mødding, hvor der skal ryddes op - men derimod en fortsættelse af journalistikken. Med daglige debatværter får deres journalistik rækkevidde. 

De har løbende delt deres indsigter på området. Blandt andet i udgivelsen “Listen Louder” af Constructive Institute i Aarhus. 

Hos Zetland kalder de kommentarfeltet inde på deres site for bidragssporet - og dette skønne eksempel med vrede Jimmy, der køler helt ned, giver håb for alle, der arbejder med moderation.

Kunne en ny tendens mon blive at udforske de forretningsmæssige styrker i at bruge kommentarfelterne aktivt? 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også