Hvorfor er det ikke sjovere at købe et abonnement?

Vi kunne virkelig trænge til en taskforce, der kan rykke ud og kigge brugerrejserne grundigt igennem hos medierne herhjemme. 
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver og underviser ved SDU og DMJX

Klumme.

Der er en tanke, der rammer mig igen og igen, når jeg er rundt på danske mediesites: Hvorfor er vi ofte så dårlige til at sælge os selv, når vi skal have betalende brugere ind i folden?

Vi bruger så meget energi på vores kerneopgave med at skabe relevant medieindhold af høj kvalitet. Men i slutspurten er vi tydeligvis trætte. For pakken af journalistik serveres ofte med en bleg, intetsigende betalingsmur. 

For det fastsatte beløb kan brugeren således få adgang. 

Og vælger jeg at købe adgang, får jeg en række robotagtige mails, hvor jeg tituleres som abonnent. Et ord som jeg på sigende vis oplever journaliststuderende kløjs i (og ja, indrømmet også mig selv) gang på gang, når jeg underviser. 

Det er ellers et helt afgørende øjeblik, hvor mediet forhåbentlig kan blive til en af mine rare, daglige vaner, så jeg forbliver betalende menneske igennem lang tid. Det er nu, mediet skal vise, hvad det kan, og hvad det står for. 

En taskforce med tunge eksperter

Selv finder jeg stor inspiration i ecommerce-branchen, som konstant er i gang med teknologisk og formidlingsmæssig udvikling for at få os til at lægge varer i kurven. 

Her tæller hver en detalje, når et besøg på et site skal blive til et køb. Alle informationer, sprog, billeder og knapper kan optimeres igen og igen. Og et køb følges ofte af et gennemtænkt mailflow, der på sigt motiverer til endnu flere køb. 

Hvor ville det være sundt for mediebranchen at få et massivt skud af den tankegang. 

Den private del af mediebranchen burde ideelt set have en brugerrejse-taskforce med de helt tunge eksperter, der kan rykke ud og optimere hos både store og små medier. 

Basale forbedringsidéer

Indtil nogen lige griber den tanke, er her nogle helt basale forbedringsidéer: 

  • Kan sproget og det visuelle udtryk på betalingsmuren forbedres, så det rent faktisk sælger mediets indhold bedre? Vis, hvad I står for - og hvad I kan. Lav flere varianter og afprøv dem for at blive klogere på, hvad brugerne reagerer positivt på. Læs eventuelt denne case fra tyske Rheinische Post, hvor de påvirkede konverteringsraten markant med en forbedring af, hvordan abonnementer præsenteres og ved at gøre hele købsoplevelsen hurtigere for brugerne. 

  • Brug energi på at få nye brugere godt om bord hos dit medie. Får I opridset de mange gode muligheder, brugeren har fremover? Find inspiration her, hvor der kigges på tendenser for onboarding hos tre britiske medier. Vis dine brugere, hvor de kan få en god vane med at bruge dit indhold. 

  • Tjek dit mailflow. Se hvor mange mails, I sender ud til nye betalende brugere og om de giver mening. Er de skrevet i samme sprog og stil som dit medieindhold? 

Ja, tænk hvis det rent faktisk var sjovt at købe et abonnement, og man følte noget - udover glæden ved at komme ind på det indhold, man har brug for naturligvis. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Læs også