Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?

Medieklummen. Det er nu, vi bør forholde os til, om medier og Tiktok har mulighed for et relevant samspil - og hvad vi kan lære af platformens rasende popularitet. 
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver og underviser ved SDU og DMJX

Så er vi her igen-igen. 

Et socialt medie brager frem - og vi skal i mediebranchen forholde os til, hvad vi lige gør.

Næste uge udkommer den årlige rapport DR Medieudviklingen. Og her forventer jeg at se en stigning i antallet af danskere, der dagligt åbner Tiktok på deres telefon. 

Det er en oplagt mulighed for at forholde sig til det grundlæggende dilemma omkring mediers tilstedeværelse på platforme, hvor vi ikke har nogen nævneværdig styring med, hvordan vores indhold distribueres til brugerne. 

Lad mig nævne blot nogle af de ømme punkter omkring “Tokken”:

  • Medarbejdere hos Tiktok har skaffet sig adgang til to journalisters personlige data i Tiktok-appen. Det har selskabet bag, Bytedance bekræftet i slutningen af 2022 og siden fyret fire medarbejdere involveret i sagen.
  • I 2021 påbegyndte Irlands databeskyttelses kommission DCP to undersøgelser omkring Tiktoks håndtering af data. Så snakken om vores data er absolut ikke for sjov.
  • Det er helt almindeligt som Tiktok-bruger at opleve, at ens videoer bliver fjernet fra platformen uden at man får en præcis og forståelig begrundelse. Jeg har selv oplevet at få fjernet en populær video om et vigtigt emne - og det er lige dele frustrerende og skræmmende.
  • Brugerne på Tiktok er ofte nødt til at være kreative med deres ordvalg for ikke at få fjernet indhold. Eksempelvis skriver man “seggs” i stedet for “sex” i håb om ikke at få fjernet sit indhold.

Nyhedsformidlingen rykker ind

Alt der her kunne give lyst til råbe BOYKOT TIKTOK NU. 

Men hvorfor beholder jeg Tiktok? 

Fordi jeg er nødt til at erkende, at langt de fleste brugere er ligeglade med de ømme punkter og etikken. De går på Tiktok for at blive underholdt og klogere på de nicher af viden, algoritmen på teknisk set imponerende vis finder ud af, de skal have. 

Dilemmaet er ikke til at tage fejl af. Og både herhjemme og i udlandet er nogle medier og journalister i gang med at tackle det.

Hos TV 2 Echo (@tv2echo) har man eksperimenteret sig frem til et format, hvor journalisterne i et hverdagssprog folder nyhederne ud. Alt fra inflation, regeringsdannelse til konkrete krimisager fortælles i underholdende højformat. Erfaringerne fører nu til, at TV 2 Echo indfører en daglig Tiktok-vagt på deres redaktion. 

Her kommer et vildt fact: En ud af tre Tiktok-brugere i USA bruger Washington Posts indhold på Tiktok (@washingtonpost) som en kilde til nyheder. Det oplyste mediet i hvert fald selv i efteråret 2022. Redaktionen laver løbende små, underholdende nyhedsbidder og sketches. Og de laver løbende indhold, hvor de forholder sig kritisk til eksempelvis forbudte ord på Tiktok.

Journalister kan også få massiv opmærksomhed med deres egne profiler, som eksempelvis britiske Sophia Smith Galer (@sophiasmithgaler). Hun fortæller løbende om fascinerende nyhedshistorier, historie, sprog, moderne seksualundervisning og ting, der undrer hende. Og brugerne værdsætter det tydeligvis. 

Ikke en klikmaskine, men...

Tiktok er ikke en klikmaskine ind til vores nyhedsartikler. Men kan det være en motor til at skabe opmærksomhed omkring et streaming-produkt? 

Og mon ikke der udrulles nogle muligheder for medier, der potentielt kan tale ind i vores forretningsmodeller? 

Mit bedste råd er derfor: Forhold dig til Tiktok - om du som journalist eller medie skal være der eller ej. 

For måden at formidle nyheder på i underholdende højformat-video og de dedikerede brugere, der tager imod - de går ingen steder foreløbig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også