En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag28. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
19.01.2023kl. 11.15

Tør vi tackle Tiktok-dilemmaet?

Medieklummen. Det er nu, vi bør forholde os til, om medier og Tiktok har mulighed for et relevant samspil - og hvad vi kan lære af platformens rasende popularitet.
Selvstændig digital rådgiver Nadia Nikolajeva er ny klummeskribent på MediaWatch | Foto: Morten Germund
Af Nadia Nikolajeva, selvstændig digital rådgiver og underviser ved SDU og DMJX

Så er vi her igen-igen. 

Et socialt medie brager frem - og vi skal i mediebranchen forholde os til, hvad vi lige gør.

Næste uge udkommer den årlige rapport DR Medieudviklingen. Og her forventer jeg at se en stigning i antallet af danskere, der dagligt åbner Tiktok på deres telefon. 

Om Medieklummen

I MediaWatch Medieklumme kommer skiftende profiler med deres indspark til centrale temaer, aktuelle problemstillinger og brudflader i medielandskabet fra hver deres hjørne af branchen.

Nadia Nikolajeva er denne uges klummeskribent.

Nadia Nikolajeva er selvstændig digital rådgiver med fokus på strategi for sociale medier og udvikling af medieprodukter. Hendes fokus er at finde balancen mellem forretningsmodeller, journalistik etik og brugernes behov.

Hun har en baggrund som digital chef ved TV Midtvest og social medie redaktør ved Metroxpress. Hun er ekstern lektor ved Syddansk Universitet og underviser på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole. Nadia Nikolajeva har stiftet netværket Ansvar for feedet med fokus på at dele viden omkring moderation.

Det er en oplagt mulighed for at forholde sig til det grundlæggende dilemma omkring mediers tilstedeværelse på platforme, hvor vi ikke har nogen nævneværdig styring med, hvordan vores indhold distribueres til brugerne. 

Lad mig nævne blot nogle af de ømme punkter omkring “Tokken”:

  • Medarbejdere hos Tiktok har skaffet sig adgang til to journalisters personlige data i Tiktok-appen. Det har selskabet bag, Bytedance bekræftet i slutningen af 2022 og siden fyret fire medarbejdere involveret i sagen.
  • I 2021 påbegyndte Irlands databeskyttelses kommission DCP to undersøgelser omkring Tiktoks håndtering af data. Så snakken om vores data er absolut ikke for sjov.
  • Det er helt almindeligt som Tiktok-bruger at opleve, at ens videoer bliver fjernet fra platformen uden at man får en præcis og forståelig begrundelse. Jeg har selv oplevet at få fjernet en populær video om et vigtigt emne - og det er lige dele frustrerende og skræmmende.
  • Brugerne på Tiktok er ofte nødt til at være kreative med deres ordvalg for ikke at få fjernet indhold. Eksempelvis skriver man “seggs” i stedet for “sex” i håb om ikke at få fjernet sit indhold.

Nyhedsformidlingen rykker ind

Alt der her kunne give lyst til råbe BOYKOT TIKTOK NU. 

Men hvorfor beholder jeg Tiktok? 

Fordi jeg er nødt til at erkende, at langt de fleste brugere er ligeglade med de ømme punkter og etikken. De går på Tiktok for at blive underholdt og klogere på de nicher af viden, algoritmen på teknisk set imponerende vis finder ud af, de skal have. 

Dilemmaet er ikke til at tage fejl af. Og både herhjemme og i udlandet er nogle medier og journalister i gang med at tackle det.

Hos TV 2 Echo (@tv2echo) har man eksperimenteret sig frem til et format, hvor journalisterne i et hverdagssprog folder nyhederne ud. Alt fra inflation, regeringsdannelse til konkrete krimisager fortælles i underholdende højformat. Erfaringerne fører nu til, at TV 2 Echo indfører en daglig Tiktok-vagt på deres redaktion. 

Her kommer et vildt fact: En ud af tre Tiktok-brugere i USA bruger Washington Posts indhold på Tiktok (@washingtonpost) som en kilde til nyheder. Det oplyste mediet i hvert fald selv i efteråret 2022. Redaktionen laver løbende små, underholdende nyhedsbidder og sketches. Og de laver løbende indhold, hvor de forholder sig kritisk til eksempelvis forbudte ord på Tiktok.

Journalister kan også få massiv opmærksomhed med deres egne profiler, som eksempelvis britiske Sophia Smith Galer (@sophiasmithgaler). Hun fortæller løbende om fascinerende nyhedshistorier, historie, sprog, moderne seksualundervisning og ting, der undrer hende. Og brugerne værdsætter det tydeligvis. 

Ikke en klikmaskine, men...

Tiktok er ikke en klikmaskine ind til vores nyhedsartikler. Men kan det være en motor til at skabe opmærksomhed omkring et streaming-produkt? 

Og mon ikke der udrulles nogle muligheder for medier, der potentielt kan tale ind i vores forretningsmodeller? 

Mit bedste råd er derfor: Forhold dig til Tiktok - om du som journalist eller medie skal være der eller ej. 

For måden at formidle nyheder på i underholdende højformat-video og de dedikerede brugere, der tager imod - de går ingen steder foreløbig.

Relaterede artikler:

  • Foto: Gingers Eyes Photography

    Mediernes fremtid afhænger af evnen til radikal fremtidsdrevet innovation

  • Foto: Stine Tidsvilde

    Hvilken fordel vil du forære din konkurrent i dag?

  • Uffe Gardel er klummeskribent hos MediaWatch.

    Hvorfor vente med at skrive om Hugo Helmigs død?

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Agnete Schlichtkrull/dr
Medienyt

Medierapport: Nye medier er nu sprunget forbi aviser, tv og radio

Traditionelt tv og radio så større fald i 2022 end tidligere, mens streaming og podcastforbruget fortsatte opadgående kurver, viser DR Medieforsknings årlige rapport ”Medieudviklingen 2022”.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Formand for partnerskab af radiostationer kritiserer 24syv-direktør for at gå ud med tal til internt brug. | Foto: Colourbox
Radio

Formand: 24syvs brug af uofficielle lyttertal er "useriøs"

Det er lodret forkert, når 24syv-direktør kalder radiolyttermåling upræcis, siger formand for styregruppe bag lyttermålingen, der kritiserer fremlægningen af uofficielle og højere lyttertal.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Watch Job

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Senior Porteføljemanager

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Centerdirektør til Sønderborg

Se flere jobs

Job

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge