MediaWatch

DI kalder uændrede nulmomsregler "komplet ulogiske"

Erhvervsorganisationen DI ærgrer sig ”godt og grundigt” over, at nyt medieforlig ikke gør op med regler om nulmoms på en række medier.

"Det er superærgerligt for brugerne og branchen," at medieaftalen ikke indeholder et opgør med nulmomsreglerne. Sådan lyder det fra Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør for DI Digital. | Foto: Dansk Industri/PR

I kølvandet af lørdagens medieaftale kalder Dansk Industri i en pressemeddelelse uændrede nulmomsregler for ”komplet ulogiske.”

”Nogle skal punge ud, andre skal ikke. F.eks. kan nyhedsmedier, der i forvejen er omfattet af 0-moms udvikle digitale magasinudgivelser uden moms, mens andre udgiveres tilsvarende digitale publicistiske magasinudgivelser vil være omfattet af moms,” udtaler Rikke Hougaard Zeberg, branchedirektør for DI Digital, som er DI’s branchefællesskab for techvirksomheder.

Reglerne for nulmoms indebærer, at digitale udgivelser er omfattet af nulmoms, når de leveres af en avis eller et andet nyhedmedie, der er anerkendt som elektronisk avis. Mens udgivelserne vil være pålagt moms, når de leveres af andre udgivere.

Ovenstående er ifølge DI en ”fuldstændig uholdbar situation”, hvor nogle aktører af historiske grunde bliver forskelsbehandlet, lyder det.

”Det er superærgerligt for brugerne og for branchen, at aftalekredsen har forsømt en oplagt mulighed for at finde en løsning på forskelsbehandlingen ved at skabe lige vilkår for de forskellige udgivere af digitalt publicistisk magasinhold,” uddyber Rikke Hougaard Zeberg.

Staten sender lidt flere penge til medieområdet med ny aftale

Topchef kalder medieforlig en ”klar svækkelse” af TV 2

DR’s arkiv skal gøres tilgængeligt gennem Det Kongelige Bibliotek

Kulturminister ønsker opgør med kønsfordeling i radioen

Mere fra MediaWatch

DR og Roskilde Festival dropper tv-samarbejde

Danmarks Radio har droppet alle livekoncertoptagelser og tv-produktioner fra årets musikfestivaler heriblandt Roskilde Festival. Seertilslutningen står ikke mål med ressourceforbruget, lyder det. I stedet spreder DR sine medarbejdere over flere festivaler henover sommeren.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs