MediaWatch

Filmfolk rejser kritik af DR for at udnytte medieaftale til at presse priserne for danske film

Det Danske Filminstitut og Producentforeningen mener, DR skruer priserne for danske film urimeligt langt ned, fordi stationen ifølge sin public service-kontrakt er forpligtet til et bestemt antal filmtiter årligt.

Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Den nye model for DR og TV 2's engagement i dansk film, der blev indført i forbindelse med seneste medieaftale og skal evalueres i år, fungerer ikke. Sådan lyder det i et debatindlæg fra Claus Ladegaard og Jørgen Ramskov, direktører for hhv. Det Danske Filminstitut og Producentforeningen, i en kronik i Berlingske.

"Bidraget til finansieringen af nye danske film er for lavt, tv-stationernes krav om rettigheder til filmene er blevet for voldsomme, og for mange film bliver slet ikke vist på tv og kan ikke streames," skriver de to direktører og henviser til, de mener, at især DR stiller urimelige krav til uafhængige producenter.

Det handler bl.a. om, at beløbene der afsættes til filminvesteringer er for lave i forhold til markedsprisen, men på grund af statsradiofoniens store position i markedet, kan den presse markedsvilkårene. Direktørerne opfordrer derfor bl.a. til, at der etableres en ordning fra politisk side, der sikrer, at finansieringen af film sker på "et fornuftigt niveau", og at der aftales begrænsninger på, hvilke og hvor mange rettigheder en tv-station kan erhverve.

Kritikken knytter sig som nævnt til den nuværende medieaftale for 2019-2023, hvor der står, at tv-stationerne - som tidligere år - skal engagere sig i dansk producerede kort-, dokumentar- og spillefilm. Det er et bestemt niveau for antal af titler fordelt på kort-, dokumentar- og spillefilm, der er fastlagt politisk.

Konkret skal DR støtte 14 spillefilm årligt samt 23 kort- og dokumentarfilm i gennemsnit i perioden 2019-2023 ifølge DR's public service-konrtakt. Tidligere fulgte der en forpligtelse til at poste 65 mio. kr. årligt i danske film, men det krav blev sløjfet med den nye medieaftale, så der i stedet er krav om, at det skal ske på markedsvilkår.

DR haltede langt efter krav om filmstøtte i 2019

Mere fra MediaWatch

TV 2 fortsætter reklamevækst - millionforlig kapper af overskud

Ny tocifret vækst i reklamesalget er med til at sende TV 2's omsætning over 2,5 mia. kr. efter tredje kvartal. Øgede omkostninger og trecifret millionerstatning til Discovery sænker bundlinjen. "Det går godt for TV 2, men udfordringsbilledet er det samme," siger finansdirektør.

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs