MediaWatch

Enhedslisten foreslår afgift på annoncer som bidrag til dansk indhold fra techgiganter

Et bidrag til den danske statskasse fra techgiganter kan komme gennem en afgift på elektroniske annoncer, lyder et forslag fra Enhedslistens medieordfører.

Foto: Denis Charlet/AFP/Ritzau Scanpix

Techgiganter som Google og Facebook skal bidrage med flere penge til bl.a. produktion af medieindhold, og det kan eksempelvis ske ved at lægge en afgift på annoncer online, lyder et forslag fra Søren Søndergaard, medieordfører for Enhedslisten, i et debatindlæg hos Altinget.

"Det kan ikke være rimeligt, at der kan tjenes milliarder i Danmark, blandt andet på godt dansk medieindhold, uden at der bidrages økonomisk til dette indhold," skriver Søren Søndergaard og fortsætter:

"Et konkret forslag kunne være en afgift på elektroniske annoncer på for eksempel 10 pct., som vil give flere hundrede millioner kroner. Penge, som kan bruges til at styrke dansk indhold til gavn for alle."

Fra politisk hold varmes der for tiden op til en lovændring, som vil pålægge techselskaber at komme til lommerne, når der deles medieindhold på platformene.

Danske Medier bifalder kollektive forhandlinger om tech-betaling – og mulighed for at stå udenfor

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Indslag med Ane Cortzen: Kulturminister Joy Mogensen om techopgør og betaling til medier 

Mere fra MediaWatch

Nent-topchef: Super League kan blive en "episk fiasko"

Storklubberne bag Super League glemmer "fansenes kraft" ifølge Anders Jensen, adm. direktør i Nent, der har investeret store milliardbeløb i tv-rettighederne til de eksisterende fodboldligaer, som nu udfordres af Super League.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs