MediaWatch

Ny hjælpepakke afsætter 40 millioner til trængte ugeaviser

Et bredt flertal af Folketingets partier afsætter med en ny aftale 40 mio. kr., der skal kompensere ugeaviserne for tabt annonceomsætning. Ordningen kompenserer både trykte og digitale ugeaviser.

Regeringen er nu klar med mere hjælp til ugeaviser, siger kulturminister Joy Mogensen: "Vi skal værne om det nære lokale demokrati, som ugeaviserne er en vigtig medspiller i." | Foto: Emil Helms

Regeringen, Radikale Venstre, SF, Enhedslisten, Venstre og Det Konservative Folkeparti har fredag indgået en aftale om en ny hjælpepakke til kulturen, som også giver de trængte lokale ugeaviser en økonomisk håndsrækning.

Som led i aftalen afsættes en pulje på 40 mio. kr. til ugeaviserne, der skal kompensere dem for den annonceindtjening, de har tabt under den seneste nedlukning i perioden fra 9. december 2020 til 28. februar 2021.

Det fremgår af en pressemeddelelse fra Kulturministeriet.

Støtten til ugeaviserne gælder både trykte og digitale udgaver, fremgår det af aftalen. Kompensationen beregnes efter samme model, som den annoncehjælpepakke, regeringen udrullede i foråret 2020. Det betyder, at ugeaviser, der har oplevet et fald i annonceomsætningen på mere end 30 pct. og op til 50 pct. kan få kompenseret 60 pct. af nedgangen og op til 80 pct., hvor nedgangen har været over 50 pct.

Inddrager digitale lokalmedier

Hjælpen til ugeaviserne kommer bl.a. efter, de private mediers interesseorganisation Danske Medier i midten af februar krævede, at Kulturministeriet satte ind med ny økonomisk støtte til ugeaviserne.

Kravet fra Danske Medier blev efterfølgende kritiseret af Foreningen af Lokale Fritstående Journalistiske Internetmedier for kun at ville tilgodese de trykte ugeaviser. Dagens aftale kommer imidlertid også de digitale lokale ugeaviser i møde.

Danske Medier havde ud over hjælpepakken også stillet krav om, at den ugeavispulje på 25 mio. kr. der indgår i det seneste medieforlig, men ikke er blevet udmøntet, blev sat i spil i år. Det indgår dog ikke i dagens aftale.

Ugeaviserne skal ifølge aftalen indeholde en vis andel redaktionelt indhold, der er selvstændigt journalistisk bearbejdet, for at kunne få del i støtten. Samtidig er der sat et støtteloft per virksomhed, så mediehuse, der udgiver mange ugeaviser som Jysk Fynske Medier, Sjællandske Medier og Nordjyske Meder, maksimalt kan få 13,5 mio. kr.  i kompensation.

Minister: Ugeaviser har haft "hårde økonomiske betingelser"

Ud over puljen til ugeaviserne har partierne med aftalen afsat yderligere 200 mio. kr. til aktivitetspuljen samt 50 mio. kr. til at sætte gang i en række initiativer, anbefalet af genstartsteam for kultur- og idrætslivet.

"Med ekstra midler til både aktivitetspulje og genstartsaktiviteter giver vi god rygstøtte til kulturen og idrætten, der desværre fortsat er hårdt ramt pga. Corona," udtaler kulturminister Joy Mogensen i pressemeddelelsen.

"Derudover er vi klar med en særlig hjælp til ugeaviser, som har haft hårde økonomiske betingelser under nedlukningen. Vi skal værne om det nære lokale demokrati, som ugeaviserne er en vigtig medspiller i," tilføjer hun.

Partier tilfredse med håndsrækning til pressede ugeaviser

Konservatives kulturordfører Birgitte Bergmann udtaler i pressemeddelelsen, at partiet er tilfreds med aftalen.

"Det har været en konservativ mærkesag, at få håndsrækning til ugeaviserne. De er med til at sikre den demokratiske samtale. Her fik vi igennem at titelloftet blev fjernet og at puljen kom op på 40 mio. kr."

Også Enhedslistens erhvervsordfører Victoria Velasquez roser håndsrækningen til de lokale ugeaviser, hun anser som vigtigt, "så de ikke knækker midt over eller går nedenom," udtaler hun.

De Lokale Ugeaviser vil undersøge printannoncers effekt

Minister: I må have tålmodighed med medieforhandlinger lidt endnu 

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs