Svenske medier kæmper for lavere digital moms

Medier kritiserer den svenske regering for ikke at tage opgør med EU om lavere moms på digitale udgivelser. EU er på vej med lovforslag, siger kilde.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Den svenske regering har været for passive over for EU i kampen for at sikre digitale medier en lavere moms. Det mener flere svenske medieorganisationer, skriver Dagens Nyheter.

"Man kunne have været tydeligere, mere proaktiv i spørgsmålet. Vi har fået tydelige signaler om, at regeringen deler vores syn: at momsen skal være ens for digitale og trykte udgivelser og bøger. Men man har sagt, at 'det her et spørgsmål for EU'," siger Jeanette Gustafsdotter, adm. direktør i de svenske mediehuses brancheorganisation Tidningsutgivarne (TU), til Dagens Nyheter.

I dag pålægges digitale medier i Sverige en moms på 25 pct., mens momsen på bøger og andre tryke udgivelser kun er på 6 pct. Gældende EU-lovgivning forhindrer dog, at Sverige og andre medlemslande kan sænke momsen på digitale produkter, eksempelvis på tablets og mobil. Konsekvensen er, at de svenske mediers digitale omstilling lider, lyder argumentet fra medierne.

Ifølge den svenske kulturminister Alice Bah Kuhnke er den svenske regerings holdning fortsat, at ens produkter skal beskattes på samme måde. Hun erkender, at moms-spørgsmålet er vigtigt for medierne "ikke mindst set i lyset af den digitale omstilling og de udfordringer, de står overfor", siger hun.

EU på vej med forslag

Noget tyder på, at de svenske mediers bønner er blevet hørt. Dagens Næringsliv skriver, at en anonym kilde i EU-Kommissionen fortæller, at EU præsenterer et nyt lovforslag i slutningen af november.

"Vi tror, at forslaget går igennem hurtigt. Forhåbentligt kan de nye regler være på plads så tidligt som muligt næste år," siger kilden til Dagens Næringsliv.

Ifølge Dagens Næringsliv vil EU-forslaget ikke direkte sænke momsen på digitale udgivelser, men i stedet give medlemslandene mulighed for at indføre lavere moms.

Tidligere på måneden bekræftede EU’s kommissær på skatteområdet, franske Pierre Moscovici, over for Financial Times, at EU-Kommissionen er på vej med et nyt lovforslag, der tillader lavere moms på såvel e-bøger som digitale aviser. Lovforslaget vil blive præsenteret i løbet af de kommende uger, fortalte han.

Politisk diskussion i Danmark

Debatten om digital moms er for nylig også kommet på dagsordenen herhjemme, hvor Venstres medieordfører Britt Bager har slået til lyd for momsfritagelse for digitale nyhedsmedier.

1. marts indførte Norge momsfritagelse for digitale nyhedsmedier. Afgiftsfritagelsen omfatter nyhedstjenester, som indeholder en bred dækning af nyheds- og aktualitetsstof rettet mod offentligheden, mens ugeblade og fagmedier ikke er omfattet af lovændringen. 

Britt Bager (V) ser gerne en lignende model i Danmark, har hun tidligere udtalt MediaWatch

"Umiddelbart tænker jeg, at snittet skal ligge nogenlunde samme sted i Danmark, som man har gjort i Norge. Vi støtter heller ikke magasiner og ugeblade, som det er nu," sagde Venstres medieordfører.

Brit Bager fortalte dog i samme ombæring, at hun ser forslaget om momsfritagelse af digitale medier på nuværende som en vision for fremtidens mediestøtte end konkret politik, der kan udmøntes her og nu.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også