MediaWatch

Børsen i leder: Næste år søger vi om ekstra støtte

Mediestøtten bør ændres, mener Børsens chefredaktør, der på lederplads lufter tanken om også at søge supplementsstøtte næste år.

Flere aviser kan snart stille sig op i køen til at modtage støtte fra den såkaldte supplementsordning, herunder Børsen. Det skriver Børsens ansv. chefredaktør og adm. direktør, Anders Krab-Johansen, i dagens leder.  

Børsen har som andre aviser søgt om produktionsstøtte næste år og kan - hvis alt går som det plejer - regne med at modtage 17,5 mio. kr. i mediestøtte.

"Men en djævelsk tanke lurer. Vi kan få endnu mere statsstøtte, hvis vi drejer lidt på håndtagene i butikken. Avisoplaget skal lidt ned, og vi skal have færre avisannoncer, og så er vejen åbnet til ekstra statsstøtte. Kristeligt Dagblad og Information modtager allerede ekstra penge fra en særlig supplementsordning. De to aviser er topscorere i mediestøtte med henholdsvis 29 og 25 mio. kr.," skriver Anders Krab-Johansen.

Supplementsordningen er øremærket landsdækkende aviser, der bl.a. har et oplag under 40.000 og en annonceandel på maksimalt 25 pct.

Anders Krab-Johansen uddyber, at også Ekstra Bladets og BT's oplag er på et niveau, hvor de principielt ville kunne søge suppleringsordningen, og kalder situationen absurd.

"Situationen er grotesk. En forringelse af avisforretningen belønnes med mere statsstøtte. Samtidig gives momsfritagelse for aviser, mens der betales moms for digitale abonnementer. Kort fortalt støtter staten en forældet presse, mens den skaber ringe vilkår for digitale medier," skriver Anders Krab-Johansen.

Han opfordrer derfor politikerne til at ændre reglerne for mediestøtte, så den understøtter den digitale transformation i højere grad. Det skal ske ved at indføre nulmoms på digitale udgivelser, lige som det i dag gælder for trykte aviser, og fjerne den direkte mediestøtte.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs