MediaWatch

Politikere er klar til at kigge på digital nulmoms

Danske politikere melder sig parate til at se på nulmoms for digitale medier, når EU senere på året ventes at præsentere nyt lovforslag på området.

Foto: Cecile Smetana/Polfoto/Arkiv

EU-Kommissionen ventes sidst på året at præsentere et nyt forslag, der åbner op for nulmoms på digitale udgivelser. Når det sker, er danske mediepolitikere klar til at se nærmere på at ligestille digitale medier med deres printkonkurrenter på momsområdet.

Det skriver Børsen.

"Vi har det ønske, at man skal lave vilkårene for medierne platformsneutrale. Vi deler holdningen om, at der ikke skal være forskel på, om man har et digitalt medie eller et printmedie, i forhold til hvad de skal betale moms," siger Socialdemokratiets medieordfører Mogens Jensen til Børsen.

Han understreger over for avisen, at partiet endnu ikke har taget endelig stilling til, hvordan det vil forholde til det kommende forslag fra EU-Komissionen.

Venstres medieordfører Britt Bager har tidligere fastslået over for MediaWatch, at regeringspartiet er klar til en omlægning af mediestøtten, så digitale medier fritages for moms. Det samlede beløb for mediestøtten skal dog være uændret, hvis det står til Britt Bager.

Hos Dansk Folkeparti er man også klar til at kigge på en omlægning af støtte, så længe de regionale medier ikke bliver stillet dårligere. Medieordfører for Liberal Alliance, Mette Bock, kalder i Børsen EU-Kommisionens kommende forlag for "en interessant udvikling".

EU klar til at fjerne moms på ebøger og netaviser

Børsen i leder: Næste år søger vi om ekstra støtte 

Dagblade: Digital nulmoms kan ikke afløse mediestøtten 

Mylenberg: Digitale medier bør fritages for moms 

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Lindhardt og Ringhof ser gevinst i forskelligheder med nykøbte Clio

Med overtagelsen af edtech-selskabet Clio har Lindhardt og Ringhof Uddannelse forstærket sin topposition på markedet for lærermidler. En ny, samlet platform vil stå klar inden for ”et års tid”, siger direktør. Konsolideringen vil også betyde afskedigelser bl.a. af Clios adm. direktør.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs