Journalist-kollektiv vinder årets Timbuktu-pris

Forretningsmodellen i journalistbureauet Tank har været med til at sikre de tre journalister årets Timbuktu-pris.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Svend Johannesen, Sune Gudmundsson og Lasse Wamsler har en simpel forretningsmodel i deres lille journalistbureau. De tre journalister deler nemlig deres samlede indtægter kollektivt i tre lige store dele hver måned. Det er blandt andet den model, der har været en faktor i, at de modtager Timbuktu-prisen. Det skriver Journalisten.

Prisen bliver overrakt torsdag på Folkemødet på Bornholm. Begrundelsen for valget af journalistbureauet som årets prismodtager lyder:

"Tank har vist stor gennemslagskraft for udviklingsjournalistiske projekter i form af webdokumentarer, der versioneres til flere platforme, flere sprog og flere medier, og ved at have skabt en ny kollektiv forretningsmodel. Dermed har de vist, hvordan det kan lade sig gøre at bedrive journalistik om udviklingsforhold uden en stor mediekoncern i ryggen," skriver Folkekirkens Nødhjælp i en pressemeddelelse.

"På grund af mediernes lave freelancehonorarer er arbejdslegater som Timbuktu-prisen bydende nødvendige for, at der kan laves dybdeborende journalistik om udviklingsproblematikker," udtaler Sune Gudmundsson i samme meddelelse.

Prisen er på 100.000 kr. og bliver uddelt årligt. Den gives for kritisk udviklingsjournalistik og uddeles af Timbuktu Fonden, der blev oprettet i 2008 af udviklingsjournalist Jørgen Harboe i samarbejde med Folkekirkens Nødhjælp. Den gives til projekter, der fremmer kritisk undersøgelse journalistik med fokus på udviklingsspørgsmål og globale sammenhænge.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også