MediaWatch

Streamet tv på vej til at indhente traditionelt tv

I 2019 har streamet tv indhentet traditionelt flow-tv, spår landets største distributør af tv-signaler.

Foto: /ritzau/Niels Hougaard

Danskerne har taget streamet tv til sig i et sådant omfang, at det i løbet af få år vil indhente traditionelt tv. 

Det vurderer Rene Brøchner, der direktør for landets største distributør af tv-signaler, YouSee.

"I dag er fordelingen, at 75 procent af seeningen foregår på traditionelt flow-tv, mens streaming står for 25 procent. Vores bud er, at streaming indhenter flow-tv i 2019," siger Rene Brøchner, hvis selskab både udbyder traditionelt flow-tv og streamingtjenester.

Tallene bygger dog på en meget bred fortolkning af begrebet streaming-tv. Flere af de store udbydere tilbyder nemlig, at man for eksempel kan pause eller spole tilbage i direkte udsendelser. Det øjeblik man gør det, ændrer det man ser sig imidlertid fra at være flow-tv til at være streamet tv.

YouSee har selv registreret en kæmpe stigning i forbruget af streaming, efter at man i 2013 gav selskabet bredbåndskunder adgang til at streame samtlige de 62 tv-kanaler, der indgår i selskabets fuldpakke.

Seer-rekorden i andet kvartal på YouSees tv-streaming blev sat lørdag 6. juni, da Juventus og Barcelona spillede finale i årets Champions League turnering. Kampen blev vist på TV3+, og i løbet af døgnet havde kanalen næsten 100.000 visninger fordelt på et noget lavere antal unikke brugere.

"Forbruget af flow-tv på nettet ser ud til primært at være drevet af begivenheder og direkte sendinger, mens det på kabel-tv formentlig er mere drevet af vaner."

"Særligt store sportsbegivenheder trækker aktivitet på smartphone eller tablet, så enten er de formentlig overvejende mandlige seere blevet forvist fra hjemmets fladskærm, eller også har de benyttet lejligheden til at se kampen uden for hjemmet," siger René Brøchner.

Seertallene på streaming tåler dog stadigt ikke sammenligning med antallet af seere på for eksempel kabel-tv. Ifølge TNS Gallup ser YouSees godt 1,1 millioner kunder i gennemsnit tv i flere end tre timer hver dag på fladskærmen, og tallet er steget en smule de seneste fire kvartaler sammenlignet med samme kvartal året før.

"Fladskærmen er fortsat kundernes foretrukne tv-platform, men forbruget på de små, bærbare enheder vokser hurtigt. Og vi kan se, at det især er muligheden for at se tv uden for hjemmet, der tiltrækker kunderne. Den mindste skærm, smartphone, står alene for 57 procent af streaming af flow-tv," siger René Brøchner.

 Yousee: Seerne ryster kanal-posen, når de streamer 

 Undersøgelse: TV-forbruget fortsætter nedad

 Nordjyderne dropper kanal-pakker i stor stil

 Egmont går i kødet på DR's streaming-tjeneste 

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs