MediaWatch

Yousee: Seerne ryster kanal-posen, når de streamer

Tal fra Yousee viser, at kunderne har en bred smag blandt tv-kanalerne, når de streamer.

Foto: PR/Yousee

Yousees kunder streamer i tiltagende grad tv-kanaler på nettet, men tager tilsyneladende ikke samme seervaner med sig fra den traditionelle tv-dyrkning. Det indikerer tal, som Yousee har trukket ud af data om kundernes klikken rundt, når de streamer tv-kanalerne.

Mens DR1 og TV 2 er de kanaler, som seerne bruger mest tid foran, når de ser tv på traditionel vis, så ser favorit-mikset anderledes ud, målt på, hvilke kanalerne seerne klikke mest på i Yousees streaming-tilbud.

Yousee kan ikke måle tidsforbruget for de enkelte tv-kanaler, når de streames. Men målt på antal visninger eller klik, tegner TV3+ sig for en topplacering. Kanalen, der har tv-rettighederne til en række af de mest populære sportsbegivenheder, var målt i antal visninger i andet kvartal den mest populære på nettet blandt Yousees kunder.

"Forbruget af flow-tv på nettet ser ud til primært at være drevet af begivenheder og direkte sendinger, mens det på kabel-tv formentlig er mere drevet af vaner," siger direktør for Yousee, René Brøchner, i pressemeddelelsen.

Blandt de 62 kanaler, som Yousees kunder kan streame online fordeler visningerne sig bredt. De ti kanaler, der har den største andel af klik eller visninger, udgør tilsammen kun knap 50 pct. af det samlede antal visninger. 

De 10 kanaler, der har størst andel af visninger blandt Yousees kunder, er:

  1. TV3+ (7,35 pct.)
  2. TV 2 (7,23 pct.)
  3. DR1 (6,97 pct.)
  4. TV3 (6,57 pct.)
  5. Disney Channel (5,03 pct.)
  6. TV 2 News (4,55 pct.)
  7. TV3 Sport 1 (3,80 pct.)
  8. Kanal 5 (3,74 pct.)
  9. TV 2 Zulu (3,20 pct.)
  10. DR 2 (2,89 pct.)

Kilde: Yousee. Streamingtallene fra Yousee er baseret på logdata fra selskabets streaming-servere. Analysen er baseret på antal visninger, dvs. det antal gange en stream er aktiveret. Hvis en kunde afbryder en stream ved pausen i en fodboldkamp, og genstarter den ved indledningen til 2. halvleg, vil det i analysen tælle som to visninger.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs