MediaWatch

Undersøgelse: TV-forbruget fortsætter nedad

Stor analyse viser, at danskerne ser mindre og mindre tv. Til gengæld boomer streaming og video-sening på smartphones.

Foto: Niels Hougaard/Polfoto/Arkiv

22.500 personer er blevet spurgt i en årlig undersøgelse af tv-forbruget på tværs af 20 markeder, og resultaterne viser, at danskerne siver væk fra tv-skærmen. Det er telekommunikationsvirksomheden Ericsson, der står bag undersøgelsen.

Den viser, at danskerne i 2014 i gennemsnit brugte 173 min. på at se tv. Det er det laveste niveau siden 2008. 2014 bød oven i købet på store tv-begivenheder som VM i fodbold, Vinter-OL og Det Internationale Melodi Grand Prix på dansk grund, men det var altså ikke nok til at forhindre et fald et tv-seningen.

I de øvrige nordiske lande brugte finnerne, islændingene og nordmændene mere tid på at se tv i 2014 sammenlignet med 2013. Som det eneste nordiske lande ud over Danmark oplevede også Sverige et fald.

Går mod streaming

Undersøgelsens globale resultater viser, at mere og mere forbrug rykker over på mobile platforme. Fra 2012 er visningen af videoer på smartphones er steget med 71 pct.

Også forbruget af on-demand-tv er for kraftigt opadgående. Ifølge Ericssons undersøgelse foregår en tredjedel af forbruget på den måde.

"Den fortsatte stigning i forbruget af on-demand medieindhold viser, at forbrugerne på tværs af alle alderstrin selv vil bestemme, hvor og hvornår de vil se film og TV. De afgørende parametre for dem er kvalitet og fleksibilitet, og det er derfor afgørende, at medieindustrien og udbyderne har fokus på innovative forretningsmodeller, som understøtter netop disse parametre," siger René Skytte Christoffersen, strategisk direktør hos Ericsson Danmark, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at andelen af folk, der ser Youtube-videoer mindst én gang dagligt, er steget fra 27 pct. til 41 pct. fra 2011 til 2015.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs