En del af Watch Medier

MediaWatchtirsdag31. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
03.09.2015kl. 10.10

Undersøgelse: TV-forbruget fortsætter nedad

Stor analyse viser, at danskerne ser mindre og mindre tv. Til gengæld boomer streaming og video-sening på smartphones.
Foto: Niels Hougaard/Polfoto/Arkiv
af THOMAS NYGAARD MADSEN

22.500 personer er blevet spurgt i en årlig undersøgelse af tv-forbruget på tværs af 20 markeder, og resultaterne viser, at danskerne siver væk fra tv-skærmen. Det er telekommunikationsvirksomheden Ericsson, der står bag undersøgelsen.

Den viser, at danskerne i 2014 i gennemsnit brugte 173 min. på at se tv. Det er det laveste niveau siden 2008. 2014 bød oven i købet på store tv-begivenheder som VM i fodbold, Vinter-OL og Det Internationale Melodi Grand Prix på dansk grund, men det var altså ikke nok til at forhindre et fald et tv-seningen.

I de øvrige nordiske lande brugte finnerne, islændingene og nordmændene mere tid på at se tv i 2014 sammenlignet med 2013. Som det eneste nordiske lande ud over Danmark oplevede også Sverige et fald.

Går mod streaming

Undersøgelsens globale resultater viser, at mere og mere forbrug rykker over på mobile platforme. Fra 2012 er visningen af videoer på smartphones er steget med 71 pct.

Også forbruget af on-demand-tv er for kraftigt opadgående. Ifølge Ericssons undersøgelse foregår en tredjedel af forbruget på den måde.

"Den fortsatte stigning i forbruget af on-demand medieindhold viser, at forbrugerne på tværs af alle alderstrin selv vil bestemme, hvor og hvornår de vil se film og TV. De afgørende parametre for dem er kvalitet og fleksibilitet, og det er derfor afgørende, at medieindustrien og udbyderne har fokus på innovative forretningsmodeller, som understøtter netop disse parametre," siger René Skytte Christoffersen, strategisk direktør hos Ericsson Danmark, i en pressemeddelelse.

Undersøgelsen viser også, at andelen af folk, der ser Youtube-videoer mindst én gang dagligt, er steget fra 27 pct. til 41 pct. fra 2011 til 2015.

Relaterede artikler:

  • Danskerne betaler mest for Netflix

  • Foto: PR/Yousee

    Yousee ændrer streaming-kurs igen igen

    For abonnenter

  • Danskerne streamer flere film

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Shannon Stapleton
Politik

Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist

Donald Trump, USA’s tidligere præsident, sagsøger Bob Woodward for at udgive lydbidder fra interviews.
  • Donald Trump får igen adgang til Facebook og Instagram
  • USA sagsøger Google for markedsdominans inden for annoncer
Foto: Screenshot
Aviser

Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad

For abonnenter

Foto: Andreas Haubjerg
Forlag

Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
TV

Mere end to millioner så dansk VM-sejr

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
TV

Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Thomas Borberg/Ritzau Scanpix
Digital

TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere

I gennemsnit havde tv2.dk og fire TV 2-apps 3,2 mio. månedlige brugere sidste år og lagde dermed pæn afstand til de private mediekoncerner. Positionen skyldes strategiskifte, siger TV 2-chef.

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

Efter tv-stationen som varslet har sat ind mod brugeres deling af konti, ser kommerciel direktør en nedgang i andelen af abonnenter, der deler i strid med reglerne.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Donald Trump sagsøger verdenskendt Watergate-journalist – 07.22
  • Læge kræver 1,5 millioner af TV 2 for omtale af fedmeoperationer – 30. jan.
  • Spareplan udløser ni nedlagte stillinger hos Kristeligt Dagblad – 30. jan.
  • Rapport viser nye forskydninger i forlags produktion af oversat litteratur – 30. jan.
  • Mere end to millioner så dansk VM-sejr – 30. jan.
  • Grakom får støtte til projekt om bæredygtighed – 30. jan.
  • Ombudsmanden må igen opgive at finde navn i Rasmus Prehns bilagssag – 30. jan.
  • Datatilsynet vil gøre GDPR folkeligt med ny kampagne – 30. jan.
  • TV 2 topper listen over udgivere med flest digitale brugere – 30. jan.
  • Svenske medieinvesteringer aftog i november og december – 30. jan.
  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 30. jan.
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 30. jan.
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 30. jan.
  • KMD ansætter ny pressechef – 30. jan.
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 30. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Watch Job

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Digital Marketing Manager -CPH

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge