MediaWatch

Licensmanden får 94 kr. for hver ny tilmelding

DR's licensinspektører er provisionslønnet og får 94 kr., hver gang de skaffer en ny licensbetaler, oplyser kulturminister Marianne Jelved.

Foto: Jens Dresling/Polfoto/Arkiv

Når DR's licensinspektører skaffer nye licens-betalere, når de er ude at banke på dørene, får inspektøren selv 94 kr. per ny tilmelding.

Det oplyser DR ifølge et svar fra kulturminister Marianne Jelved (R) til Liberal Alliances partileder Anders Samuelsen.

"DR's licensinspektører er provisionslønnede. Licensinspektørerne modtager 94 kr. pr. tilmelding og får derudover betalt arbejdstøj samt deltagelse i møder, kurser mv.," skriver Marianne Jelved, der har hentet oplysningerne hos DR.

Bijobberi giver fleksibilitet

I svaret skriver kulturministeren, at DR oplyser, at jobbet som licensinspektør typisk er et bijob, hvor inspektørerne selv tilrettelægger deres arbejde og arbejdstid. Hver inspektør er typisk ude 1-2 gange om ugen i 3-4 timer.

Modellen giver DR mulighed for at have flere licensinspektører fordelt over hele landet, skriver ministeren.

"På blandt andet den baggrund vurderer DR, at provision er en hensigtsmæssig aflønningsform, der ligeledes giver fleksibilitet, og mulighed for at licensinspektørernes indsats kan fokuseres," skriver ministeren.

Uddannes i konfliktløsning

Når DR rekrutterer licensinspektører, kigger public service-stationen efter erfaring, evnen "til at tale med borgere" og at inspektørerne "har en venlig og rolig fremtræden", skriver Marianne Jelved.

Inspektøren bliver desuden uddannet i konfliktløsning, ligesom DR evaluerer løbende den enkelte inspektør bl.a. i forhold til afmeldeprocenter og klager over vedkommendes fremtræden. Det sker for at understøtte, at inspektører varetager jobbet "hensigtsmæssigt og i overensstemmelse med bekendtgørelsen om medielicens”, oplyser DR ifølge Marianne Jelved.

Prisen for medielicens er 2460 kr. om året. Folkepensionister og førtidspensionister kan dog få nedsat licensen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Grønne Aller-regnskaber, tilføjelse til Podimo-top og opgør med techkæmper er blandt strømmene, der formede ugens nyhedslandskab i Mediedanmark. Få et overblik med denne briefing.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs