MediaWatch

Facebook udvider annonce-tilbud på mobilen

Som en del af en række nyheder fra det sociale netværk forsøger Facebook med nye tiltag til fordel for annoncørerne og forbedrer samtidig muligheden for at dele video.

Foto: JENS DRESLING/POLFOTO/ARKIV

Fremover får annoncører adgang til brugerdata fra Facebook i stedet for brug af cookies, når de skal forsøge at nå deres målgruppe via det sociale netværk. Opdateringen af LiveRail, der er Facebooks tilbud til videoannoncører, var en af flere nyheder, da Facebook holdte konference med nyheder om platformen. Det skriver Recode.

LiveRail kommer desuden til fremover til også at fungere på mobilen til både video og bannerannoncer. Sammen med skiftet fra cookies til anonymiserede brugerdata fra Facebook håber LiveRail at forbedre salget af annoncer ved at give et bedre overblik over, hvem annoncerne når ud til.

Tilspidser annoncekamp

Det bør særligt vække interessen hos konkurrenter som Google med deres DoubleClick-annoncenetværk og Twitter med dets MoPub til at Facebook nu forbedrer LiveRail, skriver Recode. For nyligt indgik en række store internationale medier som CNN, Guardian og Financial Times en alliance for netop at kunne tilbyde bedre fælles annonceprodukter i kampen mod Facebook og Googles dominans på området.

En anden nyhed på videosiden er, at Facebook fra i dag af vil begynde at tilbyde små kodestumper sammen med videoerne for på den måde at gøre det nemmere for medier og almindelige brugere at indlejre videoerne på hjemmesider uden for Facebook, ligesom det i årevis har været muligt at gøre med eksempelvis videoer fra Youtube.

Medie: Facebook inviterer medier indenfor

CNN, Guardian og FT i ny annoncealliance - vil tage kampen op med Google og Facebook

DR-vagthund har rejst Facebook-kritik for bestyrelse

Snapchat over 100 mia. værd efter kinesisk finansiering

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Kritiseret aftale om rettighedsbetaling lagt på is, mediebureauer kigger efter alternativer til Facebook, DR dropper livekoncerter, podcastbureau udvider med nye formater, og lokale radio- og tv-stationer har fået inddraget deres sendetilladelser. Læs med, når vi gennemgår ugens største mediesager.

Producenter glæder sig over droppet aftale men afblæser ikke krise

En rettighedsaftale, som i måneder har betydet stop for udvikling af fiktion til streamingtjenester, blev torsdag forkastet af Create Denmark, og det er et skridt i den rigtige retning. Det mener bl.a. Producentforeningen. Nu pågår individuelle forhandlinger med tjenesterne, men det risikerer at trække ud til efter sommer, lyder det.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs