MediaWatch

DR-vagthund har rejst Facebook-kritik for bestyrelse

Seerredaktør har rejst kritik af DR's brug af sociale medier overfor bestyrelsen. Det kræver en ændring af praksis, hvis DR skal leve op til interne retningslinjer, skriver Jacob Mollerup

Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Facebook og andre sociale medier fylder for meget i DR's udsendelser.

Sådan lyder det endnu engang fra lytterne og seerne ifølge seerredaktør hos DR, Jacob Mollerup, der i sin halvårsrapport peger på problemet, som han også har sendt videre til DR's bestyrelse, skriver Lokalavisens udgaver i Fredericia og Vejle.

“Tidligere brugte DR de sociale medier for lidt. Men nu er det blevet for intensivt. Og det ekskluderer de mange lyttere, der ikke er på Facebook,” siger Jacob Mollerup til Lokalavisen.

Ifølge seerredaktøren er det blevet en sædvane, at DR henviser til Facebook, men sjældent nævner de andre muligheder for at kontakte DR, eller eksempelvis deltage i en debat i forbindelse med programmer.

Og henvisningerne til Facebook sker, selvom der ikke er en klar, redaktionel begrundelse for det, sådan som DR's interne interne retningslinjer kræver, mener han. Derfor har Jacob Mollerup skrevet til bestyrelsen i DR, at det kræver en ændret praksis, hvis DR skal leve op til retningslinjerne.

"Den meget vigtige satsning på sociale medier fører dog også ugentligt til kritik fra folk, der føler sig afskåret fra de ekstra oplysninger, som en del programmer alene henviser til på deres Facebook-sider. Over en tredjedel af de over 50-årige er ikke på Facebook (ifølge TNS Gallup). DR’s ETIK 4 fremhæver, at henvisninger til sociale medier ikke må blive en erstatning for henvisninger til dr.dk, hvis der ikke er særlige redaktionelle begrundelser. Skal DR leve op til den retningslinje, kræver det en ændret praksis," skriver Jacob Mollerup i halvårsrapporten.

Redaktør for DR's sociale medier, Lars Damgaard Nielsen, ser ikke noget problem i DR's brug af Facebook. Han henviser til, at 70 pct. af alle danskere over 12 år er på Facebook. DR's indhold skal dog også kunne nås på andre platforme, tilføjer han.

Lars Damgaard Nielsen afviser også kritik fra Jacob Mollerup om, at DR med sin omfattende brug af Facebook bidrager til, at brugerne forærer sine web-data til Facebook eller andre.¨

 

Mere fra MediaWatch

Medieklummen: Inddrag brugerne i din personalisering

Personalisering er ikke en invasion af redaktionel selvstændighed, hvis vi selv tager ansvar for, hvordan det implementeres - men alligevel ender personaliseret indhold ofte i bjælke 13 på websitet. Sådan lyder det fra ugens klummeskribent Malte Jørstad, som giver et par råd til at gøre oplevelsen nemmere for både medie og modtager.

LA sendte politisk tv-reklame under FCK-kamp

Trods dansk forbud mod at sende politiske reklamer på tv tonede Liberal Alliance alligevel frem med politiske budskaber i reklamepause på TV3+ onsdag. Det kunne ske, fordi TV3+ sender fra Sverige, skriver LA-formand på Twitter.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs