Mens virksomheder og annoncørers reklamebudget på globalt plan er steget fra 2006 til 2015, falder de i Danmark. Det placerer os i selskab med Rusland og Slovenien, skriver Berlingske.
Ifølge en analyse fra mediebureaugruppen GroupM ventes reklameomsætningen på globalt plan at lande i indeks 130 i forhold til 2006. I Danmark ventes derimod et fald på 13 pct. i samme periode.
"Det første centrale spørgsmål, man må stille sig på den baggrund, er, om danske annoncører investerer for lidt i forhold til det potentiale, det danske mediamarked har for at skabe positiv effekt på bundlinjen," siger Ulrik Grevenkop-Castenskiold, adm. direktør i analysevirksomheden Data Intelligence.
I 2015 anslås reklamebudgetterne at stige i Kina, Storbritannien, USA, Sverige og Norge, mens Tyskland, Danmark, Finland, Slovenien og Rusland står til fald.
Mere fra MediaWatch
Briefing: Ugen i mediebranchen
Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.