Danske reklamebudgetter indtager bundplacering

De danske reklamebudgetter er faldet siden 2006, men steget på globalt plan ifølge ny analyse. Tilliden til effekten af marketing er lav herhjemme, lyder forklaring.

Mens virksomheder og annoncørers reklamebudget på globalt plan er steget fra 2006 til 2015, falder de i Danmark. Det placerer os i selskab med Rusland og Slovenien, skriver Berlingske.

Ifølge en analyse fra mediebureaugruppen GroupM ventes reklameomsætningen på globalt plan at lande i indeks 130 i forhold til 2006. I Danmark ventes derimod et fald på 13 pct. i samme periode.

"Det første centrale spørgsmål, man må stille sig på den baggrund, er, om danske annoncører investerer for lidt i forhold til det potentiale, det danske mediamarked har for at skabe positiv effekt på bundlinjen," siger Ulrik Grevenkop-Castenskiold, adm. direktør i analysevirksomheden Data Intelligence.

I 2015 anslås reklamebudgetterne at stige i Kina, Storbritannien, USA, Sverige og Norge, mens Tyskland, Danmark, Finland, Slovenien og Rusland står til fald.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også