MediaWatch

Danske reklamebudgetter indtager bundplacering

De danske reklamebudgetter er faldet siden 2006, men steget på globalt plan ifølge ny analyse. Tilliden til effekten af marketing er lav herhjemme, lyder forklaring.

Mens virksomheder og annoncørers reklamebudget på globalt plan er steget fra 2006 til 2015, falder de i Danmark. Det placerer os i selskab med Rusland og Slovenien, skriver Berlingske.

Ifølge en analyse fra mediebureaugruppen GroupM ventes reklameomsætningen på globalt plan at lande i indeks 130 i forhold til 2006. I Danmark ventes derimod et fald på 13 pct. i samme periode.

"Det første centrale spørgsmål, man må stille sig på den baggrund, er, om danske annoncører investerer for lidt i forhold til det potentiale, det danske mediamarked har for at skabe positiv effekt på bundlinjen," siger Ulrik Grevenkop-Castenskiold, adm. direktør i analysevirksomheden Data Intelligence.

I 2015 anslås reklamebudgetterne at stige i Kina, Storbritannien, USA, Sverige og Norge, mens Tyskland, Danmark, Finland, Slovenien og Rusland står til fald.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs