Digitale kæmper løfter britisk tv-annoncering

Digitale brands såsom Amazon, Netflix og Google har øget tv-annoncering i Storbritannien så meget, at branchen er den næststørste annoncør på tv.
Foto: Ted S. Warren/AP/ritzau/arkiv
Foto: Ted S. Warren/AP/ritzau/arkiv

Mens pilen peger nedad for tv-annoncering i Danmark, oplever briterne det stik modsatte. Det skyldes ikke mindst digitale kæmper såsom Amazon, Google og Netflix, skriver Berlingske Business.

De digitale brands brugte i 2014 næsten 400 mio. pund eller små fire mia. kr. på tv-annoncering i Storbritannien. Og over de seneste fem år har de fordoblet deres investeringer i tv-annoncering og er i dag den branche, som bruger næstflest penge på tv-annoncer i Storbritannien.

"Det er femte år i træk, at omsætningen på tv-annoncering samlet set er vokset i Storbritannien," siger Lindsey Clay, adm. direktør for Thinkbox, der lever af at promovere kommcercielt tv, til Berlingske.

Herhjemme viser en opgørelse fra Kreativitet og Kommunikation en nedgang i tv-annoncering på seks pct. i 1. halvår og fem pct. i 2. halvår 2014.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også