En del af Watch Medier

MediaWatchfredag27. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
19.03.2015kl. 12.09

Analytiker: Store europæiske spillere kan købe TDC på sigt

TDC vil ude i horisonten formentlig blive opslugt af en af de store spillere i den europæiske telesektor, vurderer Michael Friis-Jørgensen, TDC-analytiker i Alm. Brand Markets.
Foto: TDC
RITZAU FINANS

TDC's topchef, Carsten Dilling, har torsdag udtalt til Børsen, at selskabet arbejder, som at det skal stå alene, men at forretningsplanen er så stærk, at telekoncernen "bliver et mere og mere interessant opkøbsemne for dem, der er interesserede".

"Det er en kæmpe konsolidering i gang i den europæiske telesektor, og der skal TDC nok indgå på et eller andet tidspunkt. Det er vi slet ikke i tvivl om. Men det er nok ikke lige her og nu," siger Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets til Ritzau Finans.

TDC-topchef: Vi er et opkøbsmål
Han peger på, at TDC med opkøbet af det norske kabel-tv-selskab Get, som telekoncernen købte i 2014 for 12,5 mia. kr., har skudt en decideret konsolidering i Norden til hjørne i første omgang.

"Med købet af Get så er en nordisk konsolidering blevet besværliggjort, hvilket også var konklusionerne i markedet, da opkøbet gik igennem," siger Michael Friis Jørgensen.

Men en større konsolidering af den europæiske telesektor vil formentlig ske på lidt længere sigt. Det skyldes blandt andet, at EU-Kommissionen arbejder på at ensarte roamingpriserne i hele EU, samt at EU's konkurrencemyndigheder har vist mere lempelig holdning til fusioner i sektoren.

"Når man går ind og ensarter telemarkedet, så betyder det faktisk, at man fjerner landegrænserne, og så bliver man nødt til at være en stor spiller på markedet. Det så man i USA i 80'erne og 90'erne, hvor man fik skabt nogle kæmpe teleselskaber, og den vej skal vi også igennem i Europa," siger Michael Friis Jørgensen.

Han vurderer, at det formentlig vil være en af de helt store spillere i telesektoren, som ville være interesseret i TDC, men han ønsker ikke at gætte på konkrete selskabsnavne.

Han tror, at konsolideringen vil begynde de næste par år, hvilket vil resultere i et par store fusioner i sektoren, men han vurderer ikke, at de store aktører i første omgang kigger mod "lille Danmark".

"På den korte bane er det måske svært at se, om det danske telemarked er specielt interessant for de her spillere, som kigger på store transaktioner, hvor der er større synergier at hente. Så jeg tvivler lidt på, at TDC bliver et opkøbsmål på 2-3 års sigt, men går man ud på 5-7 års sigt, så er det måske tvivlsomt, om TDC fortsat vil stå alene," siger han.

Ensartningen af roamingpriser i EU blev dog skudt til hjørne for et par uger siden. EU-Kommissionen og EU-Parlamentet har i løbet af de seneste to år lagt op til, at roamingafgifterne helt skulle forsvinde fra årsskiftet, men i starten af marts præsenterede medlemslandene en række forbehold og skubbede den endelige frist til 2018.

I stedet for helt at afskaffe roamingafgifterne kan der være lagt op til en model, hvor medlemslandene i højere grad ser ud til at gå telefonselskaberne i møde. Landene har lagt op til, at man kun skal kunne ringe, sms'e og surfe på internettet uden roamingafgifter i et begrænset omfang.

Michael Friis Jørgensen har en salgsanbefaling på TDC og et kursmål på 48 kr.

TDC-aktien stiger torsdag formiddag 2,6 pct. til 50,65 kr.

/ritzau/FINANS

Relaterede artikler:

  • Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO/Arkiv

    TDC-topchef: Vi er et opkøbsmål

  • Foto: Stine Bidstrup/POLFOTO/Arkiv

    TDC-topchef: Nyudnævnte koncerndirektører kan give god dynamik

  • Foto: TDC

    Kundeflugt koster TDC på omsætningen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Photo: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Photo: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Læs også

Foto: Jacob Nielsen/mediet Markedsføring.
Digital

Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening

Den vigtigste opgave for den kommende digitale chef bliver at øge de digitale indtægter hos Fagbladet Folkeskolen, fortæller nyligt tiltrådt adm. direktør. 

For abonnenter

Outdoor var en af årets vækstvindere på annoncemarkedet - godt hjulpet på vej af bl.a. folketingsvalget. | Foto: Jens Dresling
TV

Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023

Det danske annoncemarked voksede i 2022, hvor genåbningens effekter værnede mod de værste konsekvenser af krig og inflation. Markedet vil dog tabe fart i 2023, vurderer Kantar Gallup og bureauchefer.

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Digital

Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+

Målsætningen for avisen er at hente højere vækst i abonnementsbasen end sidste år, fortæller kommerciel direktør Signe Skarequist.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 17.45
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 16.32
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 16.19
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 15.35
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 14.31
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 14.15
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 13.48
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 12.45
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 11.52
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 11.00
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 09.55
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 09.20
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 08.25
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 07.59
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 07.00
Flere nyheder

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Business Change Manager til implementering af fremtidens togs uddannelsesprojekter

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Scrum Master with a practical approach

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Job

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Redaktionschef til DR Syd

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge