MediaWatch

Kundeflugt koster TDC på omsætningen

På trods af et fald i antallet af mobiltelefon- og fastnetkunder øgede TDC i 2014 sit resultat efter skat.

Foto: TDC

Det kniber fortsat for TDC at holde fast på kunderne herhjemme, når det gælder mobil- og fastnettelefoner.

Det kan ses på omsætningen, der ifølge selskabets årsregnskab for 2014 faldt fra knap 24 milliarder kroner til 23,3 milliarder kroner.

Alligevel lykkedes det for koncernen at levere et årsresultat for 2014 på 3,2 milliarder kroner efter skat. Det er 3,5 procent højere end året før.

Før skat er resultatet dog 300 millioner kroner dårligere, svarende til et fald på 7,5 procent.

- Vi er tilfredse med, at vi har nået vores finansielle mål for 2014. Det omfatter et højt cash flow, fortsat lavere driftsomkostninger og en væsentlig stigning i antallet af tv- og bredbåndskunder på det danske marked, siger koncernchef Carsten Dilling i en kommentar til regnskabet.

I alt har telekoncernen mistet 153.000 private mobilabonnenter det seneste år, som dog opvejes en lille smule af en stigning i antallet af erhvervsabonnementer på 40.000.

Hvad fastnetabonnementer angår, er der nu kun lige godt en million tilbage efter en nedgang på 183.000.

På tv-fronten er det altså til gengæld lykkedes at øge antallet af kunder en smule i Danmark, så der nu er 1.410.000 danskere, der får deres tv-signal fra Yousee, mens bredbåndskundeporteføljen er nogenlunde uændret.

Derudover er man nu også repræsenteret på tv- og bredbåndsmarkedet i Norge med opkøbet af selskabet Get. Her er der fremgang at spore, men opkøbet slog først igennem i regnskabet fra november.

Forventningen til 2015 er en svagt faldende omsætning og et resultat på linje med 2014.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs