MediaWatch

Nikolaj og Julie får nyt serieliv i USA

Næsten 13 år efter premieren skal dramaserien "Nikolaj og Julie" indspilles i en amerikansk udgave på opfordring fra NBC.

Foto: Markus Schreiber/AP/Polfoto/Arkiv

Amerikanerne får nu deres egen version af den romantiske tv-serie "Nikolaj og Julie" - om generationen, der vil have det hele og helst uden omkostninger.

I USA kommer serien til at hedde "Love Is A Four Letter Word".

"Det er helt fantastisk, at en serie får et nyt liv så mange år efter premieren. Det bliver spændende at se den i en version, som passer til tiden i dag, og det siger jo noget om, at god tv-dramatik er langtidsholdbar," siger DR's dramachef Piv Bernth.

I forvejen er en anden DR-serie, "Arvingerne", ved at blive lavet i en amerikansk udgave, ligesom amerikanerne allerede har lavet deres egen version af Søren Sveistrups "Forbrydelsen", der også er på vej i en russisk udgave.

NBC bag prøveindspilning

I første omgang er amerikanerne i gang med at lave en prøve-indspilning på opfordring af tv-stationen NBC.

Hovedforfatteren på den amerikanske serie bliver Diana Son, der laver manuskriptet til den amerikanske version. Hun har tidligere været inde over serier som "Blue Bloods", "Southlands" og "Law & Order: Criminal Intent".

Amerikanerne har den seneste tid været i gang med at finde skuespillere til deres udgave af tv-serien, der i 2003 fik en Emmy i New York for at være "bedste internationale dramaserie".

Vist i nordiske lande

I den danske udgave var det Sofie Gråbøl og Peter Mygind, der kæmpede for deres ægteskab som Julie og Nikolaj.

Ifølge souschef Helene Aurø fra DR Salg er den danske udgave af "Nikolaj og Julie" tidligere blevet vist i de nordiske lande, Estland, Letland, Kroatien, Serbien, Montenegro og Polen.

I forbindelse med DR's 90-års fødselsdag genudsender DR K serien. Første afsnit bliver vist tirsdag 31. marts klokken 20.00.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs