MediaWatch

Nordisk public service står sammen i Cannes

DR optrapper samarbejdet om salg af programmer med flere af de nordiske broadcastere for at gøre fælles front mod de internationale opkøbere.

DR optrapper samarbejdet med flere af de øvrige nordiske tv-stationer for at gøre fælles front mod den internationale medieverden og dens opkøbere, skriver DR.

Når tv-købmænd fra hele verden i næste uge mødes i Cannes til salgsmessen MIPTV, vil programindkøberne for første gang møde en fælles dansk-svensk-finsk stand.

Samtidig forbereder DR og svenske SVT – sammen med finske YLE og en række distributører et fælles fremstød i København til juni over for omkring 100 nøgle-indkøbere fra hele verden.

Her vil der både være fokus på nye og ældre nordiske tv-programmer.

”Både inden for film og tv har man de seneste år talt om den særlige nordiske bølge, og i flere lande – ikke mindst Storbritannien – har man været meget optaget af alt, hvad der var nordisk. Nu prøver vi at samle os og lave et egentlig fremstød for nordisk tv,” forklarer souschef Helene Aurø fra DR Salg.

DR har hidtil kørt tæt parløb med SVT i Sverige, men det er første gang, at finske YLE er med i det fælles fremstød.

Der er DRs dramaserier og DRs dokumentarer, som DR Salg særligt vil slå på i Cannes.

”Sidste gang kunne vi kun vise klip fra ’Arvingerne’. Denne gang har vi hele første sæson med til Cannes, ligesom vi også vil prøve at få afsat anden sæson, der har premiere næste år,” forklarer Helene Aurø.

Også dramaserier som ’Borgen’, ’Ørnen’, ’Sommer’, ’Krøniken’, ’Matador’, ’Album’, ’Taxa’ og ’Nikolaj og Julie’ har DR Salg med til MIPTV-messen.

Over 10.000 indkøbere og tilrettelæggere fra omkring 100 lande ventes at deltage ved MIPTV i Cannes, som foregår fra den 7.-10. april.

Mere fra MediaWatch

Lav tilslutning fra kunderne til Netflix' spilleplatform

Inden udgangen af 2022 vil Netflix have fordoblet sit udbud af mobilspil. Men på de ni måneder siden lanceringen af de første spil, har kun en lille del af abonnenterne udvidet deres Netflix-forbrug fra TV til også at gælde gaming.

Efter 18 år er det slut med NFL på Viaplay

Siden 2004 har danske fans kunnet følge amerikansk fodbold på Viaplays kanaler, men nu er det slut: Markedet har forandret sig for meget, lyder det fra Viaplay Group, der hidtil har siddet på rettighederne.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs