MediaWatch

Danske Medier appellerer til udsættelse af magasinmoms

Danske Medier har fået revisionshuset PWC til at regne på konsekvenserne, hvis magasinmomsen træder i kraft som planlagt. Organisationen ønsker at udsætte det til næste år.

Folketinget arbejder på at lukke momsfinte, hvor danske magasinhuse har kunnet trykke magasiner billigere udenfor EU, eksempelvis i Norge. Det nye tiltag, der har udsigt til at blive vedtaget, skal efter planen træde i kraft 1. juli.

Danske Medier ønsker dog mere tid til den overgang, skriver organisationen.

Brancheorganisationen har fået revisionshuset PWC til at regne på konsekvenserne af forslaget. Notatet peger på, at magasinhusene ikke har mulighed for at efterkræve 25 pct. i moms fra de abonnenter, der allerede har tegnet og betalt for et magasinabonnement. Derfor advarer Danske Medier i en henvendelse til Folketingets skatteudvalg om, at konsekvenserne af lovændringen kan betyde flere lukninger og reduceret beskæftigelse i magasinbranchen.

”Udgangspunktet i et retssamfund er, at en virksomhed disponerer på grundlag af gældende ret. Det betyder her bl.a., at magasinerne fakturerer magasiner uden moms, og da abonnementerne er forudbetalte og ofte løber et år, fortsætter en stor del af de forudbetalte abonnementer til et stykke ind i 2016. Det vil i øvrigt være lovstridigt, hvis magasinerne begyndte at opkræve moms ud fra en forventning om en påtænkt lovændring,” skriver Danske Medier i henvendelsen.

Regeringen får opbakning til ny magasin-moms

Aller sætter 75 mio. kr. i presset trykkeri-marked

Christiansborg vil tackle magasiners "moms-finte"

Trykkerier ser frem til få lukket magasiners "moms-hul"

Magasiner advarer mod hundredvis af jobtab ved ny moms

Magasiner: Importmoms kan koste arbejdspladser

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs