MediaWatch

Annoncehajer slår plat på De Gule Sider

De Gule Siders navn bliver misbrugt af annoncehajer til at lokke 15.000 kr. ud af virksomheder, advarer ejeren Eniro, som har søgt juridisk hjælp i sagen.

Foto: Jens Panduro/Polfoto/Arkiv

De Gule Sider, som er ejet af den svenske søgevirksomhed Eniro, bliver misbrugt af annoncehajer til at lure tusindvis af kroner ud af en række danske virksomheder. Det skriver Eniro i en pressemeddelelse.

De seneste dage har flere danske virksomheder modtaget en fax, hvor afsenderen er angivet som 'De Gule Sider'. Faxen henviser desuden til 'Den internationale branchefortegnelse'. I faxen bedes virksomhederne udfylde og returnere informationer til 'din virksomhedsprofil'. Men gør virksomhederne det, binder de sig til et løbende abonnement med en minimumspris på ca. 15.000 kr. for at få informationerne offentliggjort på en ukendt udenlandsk portal. I Tyskland har virksomheder modtaget en lignende fax.

”Faxen minder meget om de såkaldte annoncehaj-sager, vi tidligere så i Danmark, hvor svindlere bandt virksomheder til store regninger for eksponering på ikke-eksisterende medier eller registre, som kun udkom i få eksemplarer," udtaler kommunikationschef i Eniro Danmark, Kristoffer Apollo.

”Faxen har intet med søgetjenesten De Gule Sider at gøre, og vores anbefaling til danske virksomheder er at lade være med at besvare den samt holde øje med, om der efterfølgende skulle dukke mystiske regninger op,” udtaler Kristoffer Apollo.

Eniro oplyser, at de har søgt juridisk assistance i sagen og opfordrer virksomheder til at søge rådgivning om håndtering af annoncehajer.

I Danmark har Eniro, som er børsnoteret i Sverige, lige over 350 ansatte og udgiver foruden De Gule Sider blandt andet online- og mobilsøgetjenesterne Krak og Proff samt Mostrups Vejviser, Den Røde Lokalbog og Kraks Kortbøger.

Mere fra MediaWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs