TNS Gallup vinder webmålinger for Danske Medier

Gallup overtager fra nytår Danske Medier Researchs målinger af trafik til de danske medier på web, mobil og tablet fra Gemius. Medierne kan se frem til dagsaktuelle tal, som det kendes fra radio og tv.
Foto: Colourbox
Foto: Colourbox

Danske Medier Research og TNS Gallup har indgået en fire-årig aftale om at måling af trafik til de danske internet- og mobilmedier. Det skriver Danske Medier Research i en pressemeddelelse.

Målingerne er vundet i et udbud med fire deltagende analysebureauer. Ifølge MediaWatchs oplysninger har Comscore og Gemius været i blandt de andre bureauer, der har budt ind.

Formand: Derfor fejede Gallup konkurrenter af banen
Hidtil har Danske Medier bygget deres officielle måling på et samarbejde med Gemius, der leverede månedstal fra den forrige måned. I den nye måling har Danske Medier Research efterkommet et ønske om dagsaktuelle tal.

Længe efterspurgt

”Branchen har længe efterspurgt hyppigere data, og med den valgte løsning vil der blive offentliggjort daglige tal i stil med det, man kender for TV og radio. Efter at have gennemgået en grundig udbudsproces er vi glade for at kunne indgå aftale med TNS Gallup om at udvikle en ny digital mediemåling til det danske marked, som vi forventer vil modsvare den høje kvalitet, vi i øvrigt forbinder med TNS Gallups øvrige målinger af mediebrug på radio, print og tv," siger Claus Hovge Andersen, bladdirektør for Jyllands-Posten og bestyrelsesformand for Danske Medier Research, i meddelelsen.

Udover de dagsaktuelle tal så har målinger, der kan give et samlet tal på tværs af web, mobil og tablettrafikken også længe været i høj kurs blandt medierne. Det har Danske Medier Research hidtil gjort opmærksom på er på vej i de nuværende målinger fra Gemius. Derfor har det stadig været en vigtig del af udbudsrunden, oplyser Danske Medier Research.

"Behov for at reagere øjeblikkeligt"

"I vores overvejelser har det vejet tungt, at vi får præcise målinger på tværs af alle enheder og kanaler, så vi kan få et klart billede af det samlede mediebrug, og at data er hurtigt tilgængeligt. I dag har vi behov for at kunne reagere øjeblikkeligt på signaler i markedet," siger Claus Hovge Andersen i meddelelsen.

Pressemeddelelsen går ikke i detaljer med, hvordan den kommende løsning præcist skal se ud. Det følger først senere. I Norge har TNS Gallup haft ansvaret for de officielle målinger af netmedierne. Her bliver de imidlertid gjort op uge til uge og ikke dag til dag, som det bliver tilfældet i Danmark.

”Kontrakten om måling af den danske internet- og mobiltrafik er en meget vigtig del i TNS Gallups strategi om at være det førende analyseinstitut på medieområdet. Vi er meget glade og stolte over at have vundet denne vigtige kontrakt og ser frem til at levere brugertal for det digitale medieforbrug i Danmark,”  siger det fra adm. direktør i TNS Gallup Henrik Hansen, i  pressemeddelelsen.

Gemius fortsætter samarbejdet som hidtil med Danske Medier Research om de nuværende målinger indtil årets udgang.

Bureauer: Nye webmålinger er ikke gode nok

Gallup: Hver tredje ser Youtube hver dag

Danske Medier klar med ny web-måling

Kursskifte: Danske Medier ændrer mobilmålinger

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også