En del af Watch Medier

MediaWatchonsdag1. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
20.02.2015kl. 16.00

TNS Gallup vinder webmålinger for Danske Medier

Gallup overtager fra nytår Danske Medier Researchs målinger af trafik til de danske medier på web, mobil og tablet fra Gemius. Medierne kan se frem til dagsaktuelle tal, som det kendes fra radio og tv.
Foto: Colourbox
af MORTEN BANG JØRGENSEN

Danske Medier Research og TNS Gallup har indgået en fire-årig aftale om at måling af trafik til de danske internet- og mobilmedier. Det skriver Danske Medier Research i en pressemeddelelse.

Målingerne er vundet i et udbud med fire deltagende analysebureauer. Ifølge MediaWatchs oplysninger har Comscore og Gemius været i blandt de andre bureauer, der har budt ind.

Formand: Derfor fejede Gallup konkurrenter af banen
Hidtil har Danske Medier bygget deres officielle måling på et samarbejde med Gemius, der leverede månedstal fra den forrige måned. I den nye måling har Danske Medier Research efterkommet et ønske om dagsaktuelle tal.

Længe efterspurgt

”Branchen har længe efterspurgt hyppigere data, og med den valgte løsning vil der blive offentliggjort daglige tal i stil med det, man kender for TV og radio. Efter at have gennemgået en grundig udbudsproces er vi glade for at kunne indgå aftale med TNS Gallup om at udvikle en ny digital mediemåling til det danske marked, som vi forventer vil modsvare den høje kvalitet, vi i øvrigt forbinder med TNS Gallups øvrige målinger af mediebrug på radio, print og tv," siger Claus Hovge Andersen, bladdirektør for Jyllands-Posten og bestyrelsesformand for Danske Medier Research, i meddelelsen.

Udover de dagsaktuelle tal så har målinger, der kan give et samlet tal på tværs af web, mobil og tablettrafikken også længe været i høj kurs blandt medierne. Det har Danske Medier Research hidtil gjort opmærksom på er på vej i de nuværende målinger fra Gemius. Derfor har det stadig været en vigtig del af udbudsrunden, oplyser Danske Medier Research.

"Behov for at reagere øjeblikkeligt"

"I vores overvejelser har det vejet tungt, at vi får præcise målinger på tværs af alle enheder og kanaler, så vi kan få et klart billede af det samlede mediebrug, og at data er hurtigt tilgængeligt. I dag har vi behov for at kunne reagere øjeblikkeligt på signaler i markedet," siger Claus Hovge Andersen i meddelelsen.

Pressemeddelelsen går ikke i detaljer med, hvordan den kommende løsning præcist skal se ud. Det følger først senere. I Norge har TNS Gallup haft ansvaret for de officielle målinger af netmedierne. Her bliver de imidlertid gjort op uge til uge og ikke dag til dag, som det bliver tilfældet i Danmark.

”Kontrakten om måling af den danske internet- og mobiltrafik er en meget vigtig del i TNS Gallups strategi om at være det førende analyseinstitut på medieområdet. Vi er meget glade og stolte over at have vundet denne vigtige kontrakt og ser frem til at levere brugertal for det digitale medieforbrug i Danmark,”  siger det fra adm. direktør i TNS Gallup Henrik Hansen, i  pressemeddelelsen.

Gemius fortsætter samarbejdet som hidtil med Danske Medier Research om de nuværende målinger indtil årets udgang.

Bureauer: Nye webmålinger er ikke gode nok

Gallup: Hver tredje ser Youtube hver dag

Danske Medier klar med ny web-måling

Kursskifte: Danske Medier ændrer mobilmålinger

Relaterede artikler:

  • Bureauer: Nye webmålinger er ikke gode nok

    For abonnenter

  • Telenor er fast annoncør på dansk YouTube

    Gallup: Hver tredje ser Youtube hver dag

    For abonnenter

  • Danske Medier klar med ny web-måling

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

Fremover kan man søge på bl.a. kategorier på indekset, der viser antallet af afspilninger og downloads af et udsnit af danske podcasts.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+
  • 24syv-direktør sår tvivl om måling efter nyt år med lave lyttertal

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: PR / Geelmuyden Kiese
Navne

Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs

Schibsted er en norsk koncern, som bl.a. står bag medier såsom VG og Aftenposten. | Photo: Schibsted/pr
Digital

Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien

For abonnenter

Gitte Rabøl og Marion Hannerup fortæller om, hvordan de første to år af deres arbejde med mediebranchens kønsbalance i nordisk perspektiv har vist, at Danmark står bagerst i forhold til de andre lande. | Foto: Melissa Kühn Hjerrild
Fokus

Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling

For abonnenter

Foto: Manu Fernandez/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold

For abonnenter

Læs også

Foto: Jan Sommer
Aviser

JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi

JP/Politikens Hus tilslutter sig internationalt initiativ og holder fast i klimaambitioner trods røde regnskabstal i 2022. Brug af klimacertifikater fortsætter, og den største udfordring er distribution.

For abonnenter

Lise Rønne | Foto: Andreas Merrald / Ritzau Scanpix
Forlag

Lise Rønne stopper hos Gyldendal

Lise Rønne, der tiltrådte som redaktør hos Gyldendal for et år siden, har haft sidste dag hos forlaget.

For abonnenter

Foto: Aller Foto
Ugeblade & Magasiner

Aller Media hyrer ny direktør

Mediekoncernen forfremmer porteføljechef til at stå i spidsen for digital produktudvikling og brugeroplevelser.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 16.29
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 15.30
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 14.45
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 14.16
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 13.17
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 12.25
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 11.45
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 11.15
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 10.46
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 10.25
  • Aller Media hyrer ny direktør – 09.50
  • Streamingtjeneste dømt for brud på ophavsretten for streaming af fodbold – 09.33
  • JP/Politikens klimaambitioner er uberørte af sløjere økonomi – 08.25
  • Center for Cybersikkerhed hæver trusselsniveauet – 08.08
  • Hjemløseavisen Hus Forbi hæver prisen – 07.45
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Erfaren IT Supporter

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge