MediaWatch

Kursskifte: Danske Medier ændrer mobilmålinger

Danske Medier slår trafikmålingen på web og mobil sammen, og imødekommer dermed kritikken fra TV 2, der har meldt sig ud af målingerne.

En af de største danske nyhedssites, Tv2.dk meldte sig i sommer ud af 'Mobillisten' fra Danske Medier, der er den officielle måling af trafik på mobilsites. Begrundelse: målingen giver ikke et retvisende billede, fordi den alene registrerer trafik på specifikke mobilsites - ikke trafik på nyhedsapps eller den del af trafikken på netaviserne, der kommer fra smartphones. 

Den anke er Danske Medier mere end enig i, og organisationen er af samme grund i fuld gang med at ændre målemetode.

"Vi er helt enige med TV 2 i, at målingen af mobiltrafikken ikke giver et retvisende billede. Det er der ikke noget nyt eller odiøst i, og derfor er vi også i gang med nogle radikale ændringer i efteråret, hvor vi fusionerer mobil- og webmålingen," siger Allan Sørensen, analysechef i Danske Medier/FDIM.

"Den tekniske udvikling gør, at det ikke giver mening at have to målinger. Flere og flere websites går over til responsive webdesign (hvor sitet automatisk tilpasser formatet alt efter, om brugeren besøger via mobil, tablet eller laptop, red.), og det er fuldstændig underordnet for brugerne, om de besøger et website fra mobilen eller computeren, så det giver ikke så meget mening længere at skelne mellem platformene i målingen," siger Allan Sørensen.

Klar i efteråret
I øjeblikket er Danske Medier i gang med at færdigudvikle den nye løsning, der skal måle trafik på nyhedsapps, mobilsites og netaviser på tværs. Teknisk er der fundet en måde at filtrere målingerne, så man kan identificere den dobbeltdækning, der vil være, især mellem et medies mobilsite og netavis. I forhold til at inddrage trafikken på apps er udgangspunktet, at nyhedsapps f.eks. vil indgå, men at apps, der har en helt anden karakter - f.eks. spil eller værktøjer - ikke vil indgå i målingerne.

Danske Medier håber at kunne implementere den nye måling i efteråret - den største hurdle ligger i inddragelsen af apps, fordi Apples politik og vilje til at lukke målinger ind, er særdeles restriktiv, siger Allan Sørensen.

"Vi håber at være på plads med det tekniske i slutningen af efteråret, men det skal godkendes af Apple. Den procedure er i fuld gang, men hvor den lander, og hvornår den er afsluttet, ved vi ikke, " siger Allan Sørensen.

Han uddyber, at hvis der skulle gå ged i Apple-godkendelsen, så vil det under alle omstændigheder være første skridt at fusionere målingen af mobil- og webtrafik.

- LR

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs