MediaWatch

Medie: Slag om Premier League giver historisk høj pris

Budrunden på de næste tre sæsoners tv-rettigheder til Premier League åbner i dag. Kampen er så hård, at prisen kan stige 45 pct., vurderer anlytikere.

Foto: Tim Ireland/AP/Polfoto

Normalt afgøres de helt store slag i fodboldverdenen på grønsværen. Men i disse dage udkæmpes et kæmpe slag uden for banen.

Udbuddet på tv-rettighederne til verdens kommercielt største fodboldliga, den engelske Premier League, fra sæsonen 2016/17 og tre år frem åbner nemlig i dag. Og allerede nu tyder alt på, at den indædte konkurrence blandt nogle af verdens største tv-selskaber presser prisen op i et historisk højt niveau, skriver The Guardian.

Ifølge en analyse fra den schweiziske bankgigant kan rettighederne ende på en pris på svimlende 43 mia. kr. for de tre sæsoner. I forvejen er Premier League-rettighederne landt de dyreste. Den seneste budrunde, der gjaldt tre sæsoner fra 2013-14, 2014-2015 og 2015-2016, indbragte omkring 30 mia. kr. i alt, og Sky betaler omkring 7 mia. kr. for live-rettigheder til 116 af de i alt 154 kampe i Premier League-sæsonen.

Med i kampen om de næste tre års rettighederne er naturligvis Rupert Murdochs Sky, der har hovedrettighederne, men også deler dem med British Telecom (BT). I år bliver det med konkurrence fra amerikanske Discovery og Qatar-ejede BeInSport ifølge The Guardians oplysninger.

Discovery har investeret stort i at udvide på det europæiske marked de seneste år med opkøbet af SBS i Skandinavien for omkring 10 mia. kr. samt den franske sports-tv koncern Eurosport.

I Skandinavien er det MTG og SBS Discovery, der sidder på Premier Leagues live-kampe, ligesom de to deler rettigheder til den danske Superliga med MTG som primær rettighedshaver.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs